کافهبازار، مخالف اخذ عوارض از بازیهای خارجی است!
مدیرعامل کافهبازار گرفتن عوارض از بازیهای خارجی را راهکار نامناسبی برای حمایت از تولید بازی ایرانی دانست و گفت: این کار، علاقهمندان را از مارکتهای رسمی داخل کشور به مارکتهای خارجی و کانالهای غیررسمی سوق میدهد و نتیجه آن خروج ۱۰۰ درصدی ارز از کشور است.
ایسنا - امین امیرشریفی با بیان استانداردهای دوگانهای که درباره ارایه مجوز به بازیهای رایانهای وجود دارد گفت: برای مثال بنیاد ملی بازیها به ما میگوید یک بازی را حذف کنیم، اما آن بازی در نسخه کامپیوتری با هولوگرام بنیاد منتشر شده و فروخته میشود. چنین مواردی در بحث ارایه مجوز ذهنیت را به این سمت میبرد که سلیقهای برخورد میشود و میخواهند به مارکتهایی مانند کافهبازار برای دریافت عوارض و غیره فشار وارد کنند.
وی گرفتن عوارض از بازیهای خارجی را راهکار نامناسبی دانست و گفت: عوارض از بازیهای خارجی، قیمت برای مصرفکننده را در کانالهای رسمی افزایش میدهد، در حالی که کانالهای غیررسمی متعددی برای فروش بازیهای خارجی وجود دارد. میتوان به مارکتهای داخلی گفت برای بازیها عوارض دهند اما سایتهایی که جم فروشی میکنند یا مارکتهایی مانند گوگلپلی و اپاستور که بدون مجوز داخلی و بدون اینکه در ایران رسمیتی داشته باشند، کار کرده و مردم هم از آنها استفاده میکنند، عوارضی نمیدهند.
امیر شریفی ادامه داد: این موضوع تنها در مارکت رسمی خود را نشان میدهد و به رقابت ما با آن مارکتها و سایتهای غیررسمی لطمه زیادی میزند. در حال حاضر مالیاتهایی که پرداخت میشود با سهم مارکت و ناشر که مجموعا گاهی بیش از ۵۰ درصد فروش میشود، در کشور میماند و سهمی هم به بازیساز خارجی داده میشود. اما با گرفتن عوارض، تمامی پول از کشور خارج میشود و نتیجه آن خروج ۱۰۰ درصدی ارز است.
او ادامه داد: عملا کاربران را از محلهای رسمی فروش مثل مارکتهای کافهبازار و غیره به سمت مارکتهای خارجی و کانالهای غیررسمی سوق دادیم که عوارضی پرداخت نمیکنند و چون ارزانتر هستند، برای مصرفکننده هم جذابترند. از طرفی اینجا دیگر هیچ نظارتی بر محتوا وجود ندارد و اهداف دیگر دولت برای توسعه کسبوکارهای رسمی و معتبر هم زیر سوال میرود.
وی ایجاد کانالهای غیررسمی را ضربه زدن به کانالهای رسمی دانست و گفت: بنیاد در لایحه بودجه امسال حدود ۲۵ میلیارد تومان برای خود بودجه از طریق عوارض قرار داده است که سال گذشته حدود ۹ میلیارد تومان بود. اینکه این بودجه چطور قرار است توزیع شود و چه برنامهای برای رسیدن به هدف اصلی که توسعه بازی ایرانی است وجود دارد، توسط بنیاد برنامهای ارایه نشده و برای فعالیتهای گذشتهاش هم گزارشی داده نشده است. درحالیکه مدتی است راهحلهای جایگزینی ارایه دادیم که هنوز به عرصه اجرا نرسیده است؛ اینکه بنیاد به جای تلاش برای گرفتن عوارض که پولی جمع و سپس توزیع شود، بهتر است بازیهای ایرانی را از مالیات و ارزش افزوده معاف کند.
مدیر عامل کافهبازار ادامه داد: در حال حاضر هم بازیهای داخلی و هم خارجی مالیات میپردازند. میتوان برای حمایت از بازیهای داخلی، ۹ درصد مالیات را از بازیهای ایرانی برداشت و این معافیت را برای مدت دو تا پنج سال برای بازیهای داخلی قائل شد، درحالیکه بازیهای خارجی همچنان این مبلغ را بپردازند. این حمایتی است که در همه جای دنیا صورت میگیرد و با معافیتها از صنایع جدیدشان حمایت میکنند تا رشد کنند. توزیع این پول هم عادلانه میشود و به هر بازی کمک میکند که این ۹ درصد را سرمایهگذاری کند و برای بهبود کیفیت بازیها و توسعه آنها به کار گیرد و در دریافت و توزیع آن هم شائبهای نخواهد بود.
وی ادامه داد: قرار شد پس از انتشار بازیها به آنها ردهبندی سنی داده شود که از دو سال پیش تاکنون تنها نیمی از بازیها از طرف بنیاد بررسی شدند و ردهبندی سنی گرفتند و به نظر میرسد سرعت کمی کند است. از طرفی اگر سیستمی که داده میشود برای حذف بازی موجه بوده و قوانین مشخصی داشته باشد و سلیقهای نباشد، ناشر آن موارد را اصلاح میکند یا اگر قابل اصلاح نباشد، ما بازی را حذف میکنیم، اما موارد زیادی بوده که مشکلات جدی داشته و به نظر با آنها برخورد سلیقهای شده است. از اول مهرماه امسال لیستهایی از بنیاد برای ما ارسال میشد که شامل بیش از ۵۰۰ بازی بوده و اعلام کردند که این بازیها باید از کافهبازار حذف شوند. در صورتی که حذف این بازیها به مارکت ما صدمه بسیاری میزند.