ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

اتهامات و کلاف سردرگم «های‌وب»

| دوشنبه, ۲۹ مرداد ۱۳۹۷، ۰۳:۴۴ ب.ظ | ۰ نظر

سیزدهم آبان‌ماه سال قبل بود که در گزارشی در هفته‌نامه عصر ارتباط به ماجرای انتشار خبر ناگهانی واگذاری سهام شرکت‌های گروه پارسان‌لین (پارس‌آنلاین) به شرکت داده‌گستر عصر نوین (های‌وب) به عنوان دو شرکت شناخته‌شده اینترنتی کشور پرداختیم و در آن گزارش ابهامات و پرسش‌هایی طرح کردیم که تماما از سوی شرکت های‌وب بی‌پاسخ ماند.

اکنون با گذشت نزدیک به یک‌سال از این خبر، نماد معاملات های‌وب در بورس همچنان بسته است و گزارش‌های متعددی از بلاتکلیفی و اعتراض سهامداران این شرکت به شکل جسته‌وگریخته در رسانه‌های کشور منتشر می‌شود.

در این مدت ما در هفته‌نامه عصر ارتباط نیز پیگیر اخبار پیرامون های‌وب بودیم، اما به منظور اشراف بیشتر بر موضوع و اعلام گزارش‌های شفافیت از سوی سازمان بورس، از گمانه‌زنی و انتشار گزارش در این خصوص پرهیز کردیم.

بر اساس آخرین شنیده‌ها موضوع ادغام پارس‌آنلاین در شرکت های‌وب تقریبا منتفی است و پرسش‌هایی نیز در خصوص آخرین وضعیت گشایش سهام این شرکت در بورس مطرح است. برای دریافت پاسخ برخی سوالات و ابهامات با روابط عمومی ‌های‌وب تماس گرفتیم که تمایلی برای پاسخگویی نداشته و دریافت هرگونه پاسخ را به سامانه کدال ارجاع دادند.

10 روز قبل اما خبرگزاری فارس که با حساسیت ویژه‌ای از ابتدا پیگیر این ماجرا بوده، گزارش مشروحی از ابهامات و البته پاره‌ای از اتهامات در خصوص نحوه عرضه سهام این شرکت منتشر کرد که تا زمان انتشار این گزارش پاسخی از طرف شرکت های‌وب نداشت.

ما نیز محتوای گزارش خبرگزاری فارس را به روابط عمومی ‌های‌وب یادآوری کرده و خواستار ارایه توضیحاتی پیرامون آن شدیم که مشخص شد این شرکت در جریان گزارش مذکور قرار دارد، اما در این مورد نیز پاسخی ندارد.

 

نقاط برجسته یک گزارش

همان‌طور که ذکر شد، خبرگزاری فارس گزارش بسیار مشروحی پیرامون ماجرای عرضه سهام های‌وب منتشر کرده و در بخش‌هایی از این گزارش با طرح پرسش‌ها و برخی گمانه‌ها به جمع‌بندی و نتیجه‌گیری‌های پرداخته است. اما چکیده سایر نکات برجسته و قابل توجه در این گزارش به این شرح است:

1. در میان رویدادها و اتفاقات عجیب بازار سرمایه در سال‌های اخیر، شاید بتوان پرونده شرکت «های‌وب» را به عنوان یکی از چالش‌برانگیز‌ترین رخدادهای بورسی در نظر گرفت. شرکتی که با ورود خود به بازار بورس ظرف مدت کوتاهی پس از تاریخ عرضه اولیه سهام، با رشد قیمت بیش از 100 درصدی، بسیاری از سرمایه‌گذاران و فعالان بازار سرمایه را شگفت‌زده کرد.

2. ماجرا از آنجایی آغاز می‌شود که اعلام قیمتی عجیب و شاید بدون پشتوانه علمی ‌از سوی مدیران این شرکت برای خرید شرکت پارس‌آنلاین، باعث شکل‌گیری فضایی عجیب میان فعالان بازار سرمایه شد و در ادامه، انتشار گزارش‌های ارزش‌گذاری پر‌حرف و حدیث از سوی سه تن از کارشناسان رسمی ‌دادگستری که در اتفاقی جالب حتی یک نفر از آنها از مسوولان و مدیران سازمان تنظیم مقررات و پاسخگوی استعلامات سازمان بورس و اوراق بهادار بود، ظن بسیاری از فعالان بازار سرمایه و مدیران نظارتی سازمان بورس و اوراق بهادار در انجام اقدامات معنادار، آن هم به سبک پرونده صندوق‌های فروشگاهی را به یقین تبدیل کرد که این رویداد منجر به توقف نماد معاملاتی شرکت شد.

3. در نهایت بررسی‌های چند ماهه سازمان بورس و اوراق بهادار و جامعه حسابداران رسمی‌کشور منجر به صدور رای در خصوص تخلفات متعدد و تاثیرگذار این شرکت در سال‌های گذشته شد.

بر اساس خبری که سایت اطلاع‌رسانی سازمان بورس در تاریخ 15 اردیبهشت 1397 منتشر کرد، «جامعه حسابداران رسمی ‌نظر نهایی خود را در خصوص صورت‌های مالی شرکت ‌های‌وب اعلام کرد که با توجه به ایرادات و مشکلات فراوان صورت‌های مالی، منجر به اخراج حسابرس شرکت از لیست معتمدین سازمان بورس شد.

4. همچنین بر اساس نظر جامعه حسابداران رسمی، ناشر «های‌وب» ملزم به اصلاح صورت‌های مالی خود شد که این اصلاحات شامل مواردی از قبیل نحوه شناسایی درآمدهای پروژه‌های USO1 و USO2، تخلفات واضح در محاسبه هزینه‌های استهلاک و غیره بوده است.

5. پس از گذشت بیش از هشت ماه از توقف این نماد معاملاتی و پس از گذشت سه ماه از زمان اعلام‌نظر جامعه حسابداران رسمی ‌مبنی بر تخلفات صورت‌گرفته در صورت‌های مالی سه سال گذشته این شرکت، افکار عمومی ‌در بازار سهام شاهد انتشار گزارش حسابرسی شده 12 ماهه منتهی به پایان اسفند 1396 «بدون هیچ‌گونه تغییری نسبت به صورت‌های مالی گذشته شرکت و عدم اعمال تعدیلات سنواتی و یا اصلاح حساب‌ها، ناشی از تخلفات اثبات‌شده در گزارش جامعه حسابداران رسمی» است.

6. بر اساس محاسبات صورت‌گرفته در صورت‌های مالی حسابرسی‌شده، ناشر «های‌وب» در سال‌های گذشته از محل قراردادهای طرح‌های USO1 و USO2 (واگذارشده از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات) بیش از 1.000.000 میلیون ریال درآمد مازاد شناسایی کرده که نحوه محاسبه و رسیدن به رقم فوق در گزارش به تفضیل ارایه ‌شده است. همچنین این ناشر از بابت تجهیزات خریداری‌شده برای طرح‌های فوق، تاکنون هزینه استهلاکی شناسایی نکرده که از این محل و عدم شناسایی این هزینه‌ها، سود شرکت افزایش داشته است.

7. با توجه به توضیحات فوق و تصدیق جامعه حسابداران رسمی ‌و شورای‌عالی بورس بر ایرادات جدی عنوان‌شده از سوی سازمان بورس، به نظر می‌رسد تخلفات صورت‌گرفته ناشی از یکی از موارد و یا تجمیع موارد ذیل باشد:

الف- احتمال رانت دولتی و انحصار ارایه‌شده از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به ناشر «های‌وب»

ب- عدم تسلط حسابرسان شرکت به علوم حسابداری و حسابرسی

ج- نظارت ضعیف بر عملکرد حسابرسان و احتمال تبانی با کارفرمایان

8. و در نهایت اینکه خبرگزاری فارس در انتهای گزارش خود این پیشنهاد را مطرح کرده است: با توجه به اصرار شرکت و مدیران «های‌وب» مبنی بر عدم تغییر صورت‌های مالی و به‌رغم مصوبات جامعه حسابداران رسمی ‌و سازمان بورس و به منظور جلوگیری از تبدیل به رویه شدن این قبیل تخلفات، به نظر می‌رسد لغو پذیرش شرکت به همراه تعهد سهامدار عمده آن مبنی بر بازخرید تمام سهام عرضه‌شده در بورس و بر اساس قیمت‌های توافقی، می‌تواند از گزینه‌های محتمل سازمان بورس در برخورد با این شرکت باشد. (متن کامل گزارش فارس را اینجا بخوانید)

 

اطلاعیه شفاف‌سازی 13 مرداد 97 سازمان بورس

اما فارغ از گزارش خبرگزاری فارس، مطالعه ابهامات، تخلفات و بلاتکلیفی‌های سهام های‌وب از طریق اطلاعیه‌های رسمی شفاف‌سازی سازمان بورس نیز قابل توجه است. در سیزدهم مردادماه سال جاری سازمان بورس اقدام به انتشار اطلاعیه شفاف‌سازی در خصوص آخرین وضعیت شرکت «های‌وب» به این شرح می‌کند:

با عنایت به توقف نماد معاملاتی شرکت داده‌گستر عصر نوین (های‌وب) از تاریخ 22/09/1396 و پیرو اطلاعیه شفاف‌سازی مورخ  05/02/1397 این سازمان، توجه سهامداران آن شرکت را به موارد ذیل جلب می‌کند:

1. همان‌گونه که در اطلاعیه شفاف‌سازی مورخ‌ 05/02/1397 این سازمان به استحضار سهامداران محترم رسید؛ با توجه به ابهاماتی که درخصوص عملکرد شرکت در سنوات گذشته مشاهده شد، صورت‌های مالی حسابرسی‌شده شرکت جهت بررسی به کمیته پذیرش و نظارت بر موسسات حسابرسی معتمد سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال شد. مطابق نظر آن کمیته صورت‌های مالی فوق در زمینه **خرید لایسنس از شرکت HHB و هزینه استهلاک آن، شناسایی درآمد و بهای تمام‌شده قراردادهای طرح خدمات عمومی‌ اجباری روستایی (قراردادهای USO)، افشای ناقص معاملات با اشخاص وابسته و معاملات مشمول ماده 129 اصلاحیه قانون تجارت، خرید تجهیزات(Enodeb)  و فروش آن به شرکت رایانه دانش گلستان و... دارای ابهاماتی بوده ‌است** که مطابق با بند پ ماده 11 دستورالعمل موسسات حسابرسی معتمد سازمان بورس و اوراق بهادار، جهت رسیدگی و اظهارنظر طی نامه شماره 30961/122 مورخ 05/11/1396 (پیوست 1) به جامعه حسابداران رسمی ‌ایران ارجاع شد.

2. جامعه حسابداران رسمی ‌ایران طی نامه شماره 198050/96 مورخ 26/12/1396 (پیوست 2) پاسخ نامه ارسالی این سازمان درخصوص ابهامات اطلاعات و صورت‌های مالی آن شرکت را اعلام کرد، لیکن نظر به آنکه در پاسخ ارسالی جامعه حسابداران رسمی ‌ایران اظهارنظر صریح و شفاف درخصوص نحوه شناسایی درآمدهای حاصل از قراردادهای طرح خدمات عمومی‌ ‌اجباری روستاییUSO1  و  USO2صورت نگرفته بود، این موضوع مجددا طی نامه شماره 33497/122 مورخ 18/01/1397 (پیوست 3) از جامعه حسابداران رسمی ‌ایران استعلام شد و پاسخ آن طی نامه شماره 199445/97 مورخ 03/02/1397 (پیوست 4) به این سازمان اعلام شد که مطابق آن «در راستای اجرای استانداردهای حسابداری درآمد عملیاتی، شناخت درآمد مرتبط با قراردادهای USO1 و USO2 پس از شروع دوره‌ 10 ساله ارایه خدمات موضوع قراردادها و متناسب با ایفای تعهدات و رعایت سایر شرایط مندرج در استاندارد مذکور، قابل شناسایی خواهد بود.»

3. با توجه به موارد فوق و بررسی‌های صورت‌گرفته، گزارشات تخلفات صورت‌گرفته در خصوص نحوه ثبت حساب‌ها و نقض سایر موارد قانونی در دو نوبت به معاونت حقوقی این سازمان ارسال شد که نتایج گزارشات فوق منجر به صدور رای بدوی در خصوص گزارش اول شد و گزارش دوم در حال رسیدگی است.

4. پس از دریافت نظر جامعه حسابداران رسمی ‌ایران که حاکی از عدم موضع‌گیری صحیح حسابرس مستقل شرکت نسبت به رعایت استانداردهای حسابداری در صورت‌های مالی سال‌های مالی منتهی به 29/12/1394 و 30/12/1395 و دوره شش‌ماهه منتهی به 31/06/1396 و **کامل نبودن رسیدگی‌های صورت‌گرفته توسط حسابرس مستقل، مطابق با مصوبه کمیته پذیرش و نظارت بر موسسات حسابرسی معتمد سازمان، موسسه حسابرسی اندیشمند تدبیر از لیست حسابرسان معتمد سازمان حذف شد** و این موضوع طی نامه شماره 34132/122 مورخ 08/02/1397 به موسسه حسابرسی اندیشمند تدبیر ابلاغ شد و بر امکان ایفای تعهدات قبلی موسسه توسط سایر شرکای معتمد آن موسسه تاکید شد.

5. متعاقب ارسال ابهامات اعلامی ‌توسط جامعه حسابداران رسمی ‌به شرکت جهت اصلاح حساب‌ها و در راستای پیگیری‌های صورت‌گرفته از شرکت، جلسه‌ای در تاریخ 16/02/1397 برگزار شد و مقرر شد که پس از بررسی مجدد پرونده شرکت، ارایه گزارشات کارشناس رسمی‌ دادگستری و اخذ تاییدیه لازم متناسب با قرارداد از کارفرما، نظرکارگروه کنترل کیفیت در خصوص شناسایی درآمد، حداکثر تا پایان اردیبهشت ماه 1397 اعلام شود که متعاقب آن طی نامه شماره 201141/97 مورخ 30/02/1397 (پیوست 5) پاسخ تکمیلی جامعه حسابداران رسمی ‌به این سازمان ارایه شد.

6. شرکت داده‌گستر عصر نوین (های‌وب) در تاریخ 09/03/1397 صورت‌های مالی حسابرسی‌نشده سال مالی منتهی به 29/12/1396 خود را در سامانه کدال منتشر کرد که صورت‌های مالی فوق بدون تغییر و با اصرار بر روش گذشته شناسایی درآمدها و هزینه استهلاک ارایه شده است. **با توجه به اعلام عدم صحت نحوه عمل شرکت در خصوص موضوعات فوق در سنوات گذشته توسط جامعه حسابداران رسمی ‌ایران و نظر به اصرار شرکت مبنی بر عدم صراحت نظریه جامعه در اصلاح حساب‌ها،** مجددا طی نامه 35454/122 مورخ 13/03/1397 (پیوست 6) از جامعه حسابداران رسمی ‌ایران درخواست شد که درخصوص نحوه عمل شرکت در شناسایی درآمدهای مرتبط با قراردادهای USO و هزینه استهلاک لایسنس خریداری‌شده از شرکت HHB اظهارنظر صریح کند.

7. جامعه حسابداران رسمی ‌ایران در تاریخ 22/03/1397 طی نامه شماره 202549/97 (پیوست 7) اعلام کرد که نظر خود را طی نامه‌های مورخ 26/12/1396 و 03/02/1397 به این سازمان ارسال کرده است و درخصوص حساب‌های سال مالی منتهی به 29/12/1396 پس از تهیه صورت‌های مالی حسابرسی‌شده و بررسی آن در کمیته پذیرش و نظارت بر موسسات حسابرسی معتمد سازمان نسبت به بررسی صورت‌های مالی فوق اقدام خواهد کرد.

8. با توجه به دریافت نامه مندرج در بند فوق، این سازمان طی نامه شماره 35907/122 مورخ 30/03/1397 (پیوست 8) از جامعه حسابداران رسمی ‌ایران درخواست کرد که با توجه به نظرات ارایه‌شده در نامه‌های قبلی، نظر آن جامعه راجع‌به نحوه شناسایی درآمدهای مرتبط با قرادادهای USO جهت اعمال تعدیلات لازم در صورت‌های مالی شرکت به حسابرس مستقل شرکت ابلاغ شود.

9. با توجه به ارجاع موضوع بررسی آخرین وضعیت نماد معاملاتی «های‌وب» توسط شورای‌عالی بورس به کمیسیون تخصصی، مطابق با مصوبه مورخ 11/04/1397 کمیسیون فوق مقرر شد نظر به مخاطرات ناشی از طبیعت ابهامات مطرح‌شده و در راستای اقدامات پیشگیرانه، هیات‌مدیره سازمان در اجرای بند 8 ماده 7 قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ‌ایران اقدامات زیر را به عمل آورد:

- اختصاص 10 درصد از سهام آن شرکت توسط سهامدار عمده به یک بازارگردان مستقل جهت جلوگیری از نوسانات نامتعارف قیمت سهام

- توثیق باقی‌مانده سهام سهامدار عمده و سایر سهامداران وابسته (پیرو اعلام موافقت قبلی سهامدار عمده طی نامه شماره 18824/96 مورخ 14/12/1396 – پیوست 9) در جهت تضمین جبران ضرر و زیان احتمالی آتی سهامداران

- **ممنوعیت انجام هر نوع معامله خارج از بازارگردانی توسط سهامدار عمده تا اطلاع ثانوی**

- بازگشایی نماد معاملاتی شرکت با حالت معامله تحت احتیاط و با محدودیت دامنه نوسان، پس از انجام تکالیف فوق و انتشار صورت‌های مالی حسابرسی‌شده و برگزاری مجمع

شایان ذکر است که موارد فوق طی نامه شماره 60347/121 مورخ 20/04/1397 جهت اجرا به بورس اوراق بهادار تهران ابلاغ شده است.

10. شرکت داده‌گستر عصر نوین در تاریخ 17/04/1397 با انتشار آگهی دعوت به مجمع عمومی‌عادی سالیانه سال مالی منتهی به 29/12/1396 صاحبان سهام، تاریخ برگزاری مجمع را 28/04/1397 اعلام کرد. لیکن موسسه حسابرسی اندیشمند تدبیر (حسابرس مستقل و بازرس قانونی شرکت) طی نامه‌های شماره 0426-97 و 0435-97 مورخ 25/04/1397و 26/04/1397 (پیوست‌ 10) اعلام کرد به دلیل تاخیر شرکت در ارایه صورت‌های مالی تلفیقی گروه برای سال مالی منتهی به 29/12/1396، نیاز به زمان کافی جهت بررسی و اظهارنظر نسبت به صورت‌های مالی موصوف دارد و گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی شرکت داده‌گستر عصر نوین برای سال مالی 1396 در تاریخ 10/05/1397 صادر خواهد شد.

بر این اساس شرکت در تاریخ 27/04/1397 اطلاعیه لغو آگهی دعوت به مجمع عمومی ‌عادی مورخ 28/04/1397 را در سامانه کدال منتشر کرد و طی آگهی دعوت مجدد از سهامداران دعوت کرد تا در تاریخ 16/05/1397 در مجمع عمومی‌عادی سالیانه حضور یابند.

11. مطابق الزام مقام قضایی به سازمان بورس مبنی بر انجام حسابرسی ویژه توسط سازمان حسابرسی قبل از بازگشایی نماد معاملاتی، این سازمان بلافاصله (در تاریخ 28/04/1397) از سازمان حسابرسی درخواست کرد نسبت به انجام حسابرسی ویژه با همکاری نهادهای نظارتی و با تاکید بر بررسی ایفای تعهدات و صحت نحوه عمل در قراردادهای USO و FWA و صحت طبقه‌بندی و استهلاک دارایی‌های ثابت مرتبط با پروژه‌های فوق و سرفصل پیش‌پرداخت‌های سرمایه‌ای اقدام کند و از شرکت درخواست شد اقدامات لازم را در این خصوص به عمل آورد.

12. صورت‌های مالی حسابرسی‌شده سال مالی منتهی به 29/12/1396 شرکت در تاریخ 10/05/1397 در سامانه کدال منتشر شد. مطابق بند 12 گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی، «طبق رویه شناسایی درآمد شرکت اصلی (موضوع یادداشت توضیحی 9-2) طی سال‌های مالی 1394 تا 1396 و با توجه به ایفای تعهدات شرکت، دریافت تاییدیه کارفرما و بررسی مجدد اطلاعات تکمیلی، شناسایی درآمد مربوط به قراردادهایUSO  (خدمات عمومی اجباری روستایی) و الحاقات آن، در انطباق با بند 21 استاندارد حسابداری شماره 3‌ صورت پذیرفته، در‌حالی‌که با توجه به پذیرش شرکت در تاریخ 28 مردادماه 1396 در بورس اوراق بهادار، آن سازمان شناسایی درآمد و هزینه‌های مرتبط با قراردادهای مذکور را در انطباق با بند 25 استاندارد حسابداری شماره 3 اعلام کرده است که در صورت اجرای آن، شرکت متحمل زیان قابل توجهی خواهد شد. بنابراین «در تنظیم حساب عملکرد و حساب سود و زیان و ترازنامه شرکت باید همان شکل و روش‌های ارزیابی سال مالی قبل از آن که به کار رفته است، رعایت شود. با وجود این در صورتی که تغییری در شکل و روش‌های ارزیابی سال قبل از آن مورد نظر باشد باید اسناد مذکور به هر دو شکل و هر دو روش ارزیابی تنظیم شود تا مجمع عمومی صاحبان سهام با ملاحظه آنها و با توجه به گزارش هیات‌مدیره و بازرسان نسبت به تغییرات پیشنهادی تصمیم بگیرد.»

13. مزید استحضار، خلاصه وضعیت مانده حساب پیش‌پرداخت‌های سرمایه‌ای در سال‌های اخیر مطابق با صورت‌های مالی حسابرسی‌شده شرکت به شرح زیر است: (مبالغ به میلیارد ریال است.)

شرح

29/12/1394

30/12/1395

29/12/1396

پیش‌پرداخت‌های سرمایه‌ای

756ر231

237ر463ر1

743ر373ر4

درصد از جمع دارایی‌ها

6 درصد

21 درصد

38   درصد

 

14. مزید استحضار؛ آخرین وضعیت خرید سهام شرکت‌های گروه پارسان‌لین تاکنون توسط شرکت اطلاع‌رسانی نشده است.**

15. با توجه به توضیحات مندرج در بندهای 9 و 11 فوق و ضرورت تهیه گزارش حسابرسی ویژه (موضوع بند 11 این اطلاعیه) این سازمان اقدام به پیگیری مستمر موضوع از شرکت و مراجع ذی‌صلاح کرده است و ضمن تاکید بر سرعت در رسیدگی به منظور تسریع در بازگشایی نماد معاملاتی، این موضوع را در اولین جلسه شورای‌عالی بورس مطرح خواهد کرد و لذا؛ **زمان و نحوه بازگشایی نماد معاملاتی شرکت متعاقبا و پس از دریافت نظرات مراجع ذی‌صلاح به استحضار سهامداران محترم خواهد رسید.

16. توجه استفاده‌کنندگان محترم را به موارد زیر جلب می‌کند:

- ماده 42 قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران: «ناشر» اوراق بهادار موظف است صورت‌های مالی را طبق مقررات قانونی، استانداردهای حسابداری و گزارش‌دهی مالی و آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی که توسط «سازمان» ابلاغ می‌شود، تهیه کند.

- ماده 43 ‌قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران: «ناشر»، «شرکت تامین سرمایه»، حسابرس و «ارزش‌یابان» و مشاوران حقوقی ناشر، مسوول جبران خسارات وارده به سرمایه‌گذارانی هستند که در اثر قصور، تقصیر، تخلف و یا به‌دلیل ارایه اطلاعات ناقص و خلاف واقع در عرضه اولیه که ناشی از فعل یا ترک‌فعل آنها باشد، متضرر شده‌اند.

- ماده 47  قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران: اشخاصی که اطلاعات خلاف واقع یا مستندات جعلی را به «سازمان» یا «بورس» ارایه یا تصدیق کنند و یا اطلاعات، اسناد و یا مدارک جعلی را در تهیه گزارش‎های موضوع این قانون مورد استفاده قرار دهند، حسب مورد به مجازات‌های مقرر در قانون مجازات اسلامی مصوب 6/3/1375 محکوم خواهند شد.

شایان ذکر است مسوولیت اطلاعات ارایه‌شده بر عهده هیات‌مدیره شرکت و مسوولیت نهایی اظهارنظر در خصوص صحت و درستی صورت‌های مالی شرکت مطابق مفاد ماده 148 اصلاحیه قانون تجارت (مصوب 1347) بر عهده بازرس قانونی شرکت است.

 

اطلاعیه شفاف‌سازی 17 مرداد 97 سازمان بورس

پنج روز پس از انتشار اطلاعیه شفاف‌سازی قبلی در تاریخ 17/5/97، سازمان بورس اقدام به انتشار اطلاعیه‌ تکمیلی و جدیدی کرد. در این اطلاعیه آمده است: با عنایت به توقف نماد معاملاتی شرکت داده‌گستر عصر نوین (های‌وب) از تاریخ 22/09/1396 و پیرو اطلاعیه‌های شفاف‌سازی مورخ 05/02/1397 و 13/05/1397 این سازمان، توجه سهامداران آن شرکت را به موارد ذیل جلب می‌کند:

17. درخصوص بند 11 اطلاعیه شفاف‌سازی مورخ 13/05/1397 با موضوع حسابرسی ویژه، به استحضار می‌رساند در تاریخ 15/05/1397 نتیجه رسیدگی اولیه توسط سازمان حسابرسی به این سازمان ارایه شد. **مطابق گزارش ارایه‌شده (پیوست 1) ایفای تعهدات مربوط به دوره تامین خدمت در قراردادهای USO تا پایان سال 1395 با ابهام قابل ملاحظه مواجه است** و در دوره‌ای که شرکت از طریق منابع دولتی در حال ایجاد دارایی‌هایی برای ایفای تعهدات دوره تامین خدمت است و این‌گونه دارایی‌ها برای ارایه خدمت به مشمولین در اختیار شرکت قرار می‌گیرد، شناسایی درآمد مغایر با استانداردهای حسابداری است و لذا شناسایی درآمد در سال‌های 1394 و 1395 در ارتباط با ایجاد زیرساخت‌ها (تامین خدمت) خلاف استانداردهای حسابداری است.

18. جلسه مجمع عمومی ‌عادی به‌طور فوق‌العاده شرکت جهت تصمیم‌گیری در خصوص صورت‌های مالی سال مالی منتهی به 29/12/1396 در تاریخ 16/05/1397 برگزار شد و مطابق تصمیمات مجمع فوق، صورت‌های مالی سال مالی منتهی به 29/12/1396 شرکت به تصویب مجمع رسید.

19. موضوع تصمیم‌گیری در خصوص نماد معاملاتی های‌وب در جلسه مورخ 16/05/1396 شورای‌عالی بورس مطرح شد و پیرو تصمیمات قبلی این شورا و پس از استماع گزارش حسابرسی ویژه موارد زیر به تصویب رسید:

- با توجه به رسیدگی اولیه سازمان حسابرسی در خصوص حسابرسی ویژه و تاکید بر اینکه شناسایی درآمد در سال‌های 1394 و 1395 در ارتباط با ایجاد زیرساخت‌ها (تامین خدمات) خلاف استانداردهای حسابداری است؛ ضروری است اثرات تعدیلی این موضوع در عملکرد سال‌های 1394 تا 1396 و سال 1397 شرکت محاسبه و به عموم اطلاع‌رسانی شود.

- ضروری است تمامی شرایط تعیین‌شده جهت بازگشایی نماد معاملاتی آن شرکت در جلسه مورخ 11/04/1397 کمیسیون تخصصی شورای‌عالی بورس (موضوع بند 9 اطلاعیه شفاف‌سازی مورخ 13/05/1397) انجام پذیرد.

- در صورت تحقق موضوعات فوق، بازگشایی نماد معاملاتی با حالت تحت احتیاط و با محدودیت دامنه نوسان صورت پذیرد و انجام معاملات با حالت تحت احتیاط تا زمان ارایه گزارش نهایی حسابرسی ویژه ادامه خواهد داشت و پس از آن با توجه به نتایج حسابرسی ویژه تصمیم مقتضی اتخاذ خواهد شد.

20. مزید استحضار، آخرین وضعیت خرید سهام شرکت‌های گروه پارسان‌لین تاکنون توسط شرکت اطلاع‌رسانی نشده است.

21. اقدامات لازم جهت بازگشایی نماد معاملاتی طی نامه شماره 37971/122 مورخ 17/05/1397 (پیوست 2) به شرکت ابلاغ شد و لذا نماد معاملاتی شرکت پس از انجام الزامات مندرج در نامه پیوست توسط شرکت، بازگشایی خواهد شد. (منبع:عصرارتباط)

 

در همین رابطه:

جزئیات آخرین وضعیت ناشر «های‌وب» و تعلیق حسابرس/ هشدار به ناشران متخلف

 

شفاف‌سازی سازمان بورس در صورت عدم ارسال گزارش حسابرس «های وب»

 

سازمان بورس شفاف سازی کرد/ سر و کار «های وب» به حسابرسی ویژه کشید

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">