ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

کلاهبرداری میلیاردی در بازار کامپیوتر

| شنبه, ۹ آبان ۱۳۹۴، ۰۷:۴۸ ب.ظ | ۰ نظر
مریم عسگری - در سال‌های اخیر به ویژه از زمانی که افت و خیز نرخ دلار آزاد و درهم بازی‌های خود را با بازار کامپیوتر آغاز کرد، بارها خبر وقوع کلاهبرداری‌ از بازار کامپیوتر به اشکال مختلف منتشر و فضای بازار را بیش از پیش نا امن جلوه داده است؛ کلاهبرداری‌هایی در ابعاد گوناگون که یا از عدم توانایی یک فعال بازار، واردکننده یا حتی واسطه دراجرای تعهدات مالی‌ ناشی شده یا نتیجه سودجویی برخی، از شرایط ناامن بازار بوده است. این اواخر نیز فعالان بازار کامپیوتر، به ویژه کسبه بازارهای کامپیوتر که در منطقه چهارراه ولیعصر واقع شده‌اند، بهای سنگینی بابت اعتماد به یکی از هم صنفان خود پرداخته‌اند. داستان این مالباختگان را در ادامه بخوانید.
اواخر روز سه‌شنبه گذشته جمعی از فعالان بازار کامپیوتر حوالی خیابان ولیعصر به کلانتری این منطقه مراجعه و نسبت به کلاهبرداری شخصی به نام آ.ر اعلام شکایت کردند.
به گفته مالباختگان، نام‌برده که از فعالان شرکتی بازار کامپیوتر بوده و به عنوان مدیرعامل شرکت «داس‌لیب»، عضو انجمن شرکت‌های انفورماتیک ایران و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران موفق به کسب اعتبار برای خود شده بود، با سوء استفاده از اعتماد هم صنفان خود مبلغی در حدود دو میلیارد تومان کلاهبرداری کرده و متواری شده است.
الیاس صادق کوهستانی، مدیرعامل شرکت پیامد ‌رایانه‌ سازگار در این رابطه گفت: نام‌برده در ماه‌های گذشته اقدام به خرید اعتباری (چکی) کالاهای کامپیوتری از برخی از کسبه و فعالان بازار کرده و پس از مدتی مشخص از عهده انجام تعهدات خود برآمده و بدهی خود را به کسبه پرداخت کرد و به این ترتیب اعتماد آنها را جلب کرد، اما در مرحله بعد او خریدهای اعتباری بیشتری از کسبه کرد و پس از فروش کالاها نه تنها بدهی خود را پرداخت نکرده است، بلکه متواری شده و هیچ نشانی از وی نیست.
یکی دیگر از مالباختگان که نخواست نامی از وی برده شود نیز گفت: تا کنون شکایت ما نتیجه‌ای نداشته است و تنها مدیرفروش و پدر شخص متواری در کلانتری به سر می‌برند که این دو تن نیز به قید ضمانت آزاد می‌شوند.
این فعال بازار گفت: به نظر می‌رسد کلاهبرداری در بازار عرف شده است و در شرایط فعلی که حجم تقاضا از بازار به شدت کاهش یافته است دیگر به هیچ شخصی حتی فعالان با سابقه بازار هم نمی‌توان اعتماد 
کرد.
وی افزود: در شرایط فعلی هر لحظه امکان وقوع چنین اتفاق‌هایی وجود دارد. چرا که حجم تقاضا از بازاردر حد چشمگیری کاهش یافته است و وقتی یک همکار برای خرید کالا به ما مراجعه می‌کند، ما ناچار می‌شویم برای تامین هزینه‌های جاری زیر بار چنین معاملاتی برویم و این چنین درگیر کلانتری و هزینه‌های جانبی شکایت و سایر موارد شویم.
به گفته مالباختگان، نزدیکان شخص متواری وانمود می‌کنند که اجناس خریداری شده توسط شخص متواری به فروش نرفته است و وی به دلیل عدم توانایی پرداخت بدهی متواری شده است، این درحالی است که خبر رسیده که وی تمامی اجناس را با قیمت پایین‌تر از عرف بازار به فروش رسانده است.
آنها اعلام کردند که شخص متواری از قبل طرح و نقشه چنین کلاهبرداری را کشیده بوده، زیرا تمام املاک خود را به نام سایر اعضای خانواده کرده است. در حال حاضر واحد شرکتی این شخص پلمپ شده
است.
مسوولان ساماندهی بازار پاسخگو باشند
بازار کامپیوتر چنین اتفاقی را بارها در سال‌های قبل تجربه کرده‌ است. حقیقت این است که هر گاه بازار دچار رکود شده و کسبه بابت تامین هزینه‌های خود دچار مشکل می‌شوند فضا نا‌امن شده و افراد سودجو از هر غفلتی سوء استفاده می‌کنند.
به گفته کارشناسان، بی توجهی و اهمال سازمان‌های مسوول در کنترل و نظارت بازار کامپیوتر نیز از دلایلی است که می‌تواند زمینه‌ساز بروز این کلاهبرداری‌ها در بازار باشد.
به گفته آنها جالب اینجاست که زمانی که چنین اتفاق‌هایی در بازار رخ می‌دهد، هیچ یک از این سازمان‌ها که مدعی تصدی‌گری کنترل و نظارت یا ساماندهی بازار هستند، مسوولیت را به عهده نمی‌گیرند.(منبع:فناوران)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">