ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

علی شمیرانی - نوشتن از مسایل و مشکلات اطلاع‌رسانی در بسیاری از دستگاه‌های دولتی از جمله وزارت ارتباطات هم بی‌فایده است و هم کاری تکراری. این موضوع اوایل کار وزیر ارتباطات در رسانه‌ها و در جلسات مختلف به اندازه کافی خاطر نشان شد و به هر حال خسروان، صلاح مملکت خویش اینگونه دیده‌اند.

از جمله بارزترین موضوعاتی که از گذشته در خصوص سیاست‌های اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات به ذهن می‌رسد، ماجرای آمارهای متعددی بود که از تعداد کاربران اینترنت از زیر مجموعه‌های این وزارتخانه مخابره شد. در نمونه‌ای دیگر تا همین چندی پیش زیرمجموعه‌های وزارت ارتباطات نظرات کاملا متفاوتی در خصوص انتخاب شرکت‌های برتر اینترنتی داشتند و در یک فهرست، شرکتی اول بود و در فهرست دیگر آخر. این اواخر هم موضوع همکاری شرکت پست با ebay مطرح شد که موضوع تکذیب شد.

اما هفته گذشته شاهد یک رکوردزنی در آشفتگی اطلاع‌رسانی از وزارت ارتباطات بودیم و آنطور هم که پیداست، این رویه همچنان نیز ادامه خواهد داشت. اما این موارد چه بودند؟

یکی از سیاست‌های وزارت ارتباطات، ترویج و تشویق کاربران ایرانی به استفاده از جست‌وجوگرها، پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی داخلی است. اما هفته گذشته به ناگاه یک مقام مسوول در سازمان فناوری اطلاعات با نام بردن از 9 شبکه اجتماعی اصلی کشور، تمام آنها را ناامن و ناقض حریم خصوصی کاربران اعلام می‌کند. در این که چنین اشکالی به هیچ وجه نباید نادیده گرفته شود، جای هیچ شک و شبهه‌ای نیست، اما موضوع نحوه انعکاس آن است.

دومین اتفاق به مسایل پیرامون تلگرام باز می‌گشت. تلگرامی‌ها موضوع درخواست شنود و سانسور از سوی مسوولان وزارت ارتباطات را مطرح کردند. این موضوع تکذیب و بعد گفته شد، قرار بود تلگرام کانال‌های غیر اخلاقی را مسدود کند که بعد از مدتی از این کار سر باز زد. بعد گفته شد کانال‌های مستهجن تلگرام همچنان مسدود است و سخنگوی ارشاد هم گفت این کانال‌ها همچنان باز هستند.

سومین موضوع به ایجاد دفتر از سوی موتور جست و جوی فیلتر شده یاندکس باز می‌گشت. در خبری که به نقل از وزیر ارتباطات روی سایت روابط عمومی ایشان وجود دارد، به نقل از وزیر ارتباطات آمده: با وزیر ارتباطات روسیه "توافق کردیم" تا موتور جستجوی یان دکس در ایران دفتر داشته باشد.

یاندکس این موضوع را تکذیب کرد. وزیر ارتباطات هم در شبکه اجتماعی خود نوشت: با وزیر ارتباطات روسیه درباره استقرار موتور جست‌وجوی یاندکس در ایران "تبادل نظر کردیم."

چهارمین موضوعی که هفته گذشته حکایت از آشفتگی سیاست اطلاع‌رسانی این وزارتخانه داشت، به اظهار نظر احمد معتمدی عضو کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات باز می‌گشت که گفت: ۱۳ سال است که نرخ مکالمات تلفن ثابت افزایش نداشته و ثابت مانده است. فردای آن روز یک مسوول در سازمان رگولاتوری نظری متناقض داشت و گفت: نرخ مکالمات تلفن ثابت 2 بار افزایش داشته است.

واقعیت آن است که در حوزه ICT آنقدر کار و طرح مهم و عقب‌مانده زیاد است که نوشتن از چالش‌های اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و انتظار اصلاحات، بیشتر شبیه به فانتزی است، اما به هر حال هفته گذشته این موضوع بیشتر جلب توجه کرد. (منبع:عصرارتباط)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">