ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

میلاد بابانژاد - در این هفته تصمیم داریم به‌دنبال ارزشمندترین استارت‌آپ‌های جهان رفته و آن‌ها را به شما معرفی کنیم. بسیاری از این استارت‌آپ‌ها با یک ایده شروع شدند و حالا میلیاردها دلار و حتی در برخی موارد ده‌ها میلیارد دلار ارزش پیدا کرده‌اند. بررسی مبدأ و منشأ آن‌ها و پیشرفت‌شان مطمئنا می‌تواند جذابیت‌های خاص خود را داشته باشد. به همین منظور ما 20 استارت‌آپ برتر از لحاظ ارزشمندی را در سراسر جهان برایتان دست‌چین کردیم و در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

 

1- Uber
نام اوبر را حتما شنیده‌اید؛ شرکتی که مشابه وطنی کم ندارد، اما این کجا و آن کجا. اوبر در حال حاضر با ارزشی معادل 68 میلیارد دلار به تنهایی و با فاصله ارزشمندترین استارت‌آپ جهان است. جالب است بدانید هیچ ایده‌ای یک شبه به وجود نمی‌آید و میلیارد دلاری نمی‌شود.

در سال 2009 تراویس کالانیک استارت‌آپ «رد سوش» خودش را که استارت‌آپی در زمینه به اشتراک گذاری فایل بود، به قیمت حدودا 12میلیون دلار فروخت و با همکاری گرت کمپ، استارت‌آپ اوبر را بنا گذاشت. ایده اولیه این کار از شب کریسمس شروع شد که کمپ برای صرفه‌جویی با 800 دلار راننده‌ای را استخدام کرد و به‌صورت مشترک با دوستانش از این ماشین استفاده کردند. کمپ و کالانیک فهمیدند این کار بسیار به صرفه است و ایده اولیه اوبر این‌چنین جرقه خورد. در سال 2010 آن‌ها اپلیکیشن موبایلی خود را عرضه کردند و در سال 2011 این سرویس به‌صورت جدی در سانفرانسیسکو راه افتاد. سال 2012 نام آن به UberX تغییر کرد و شد همین سرویسی که ما می‌شناسیم و در سراسر جهان فعال است.اعتراضات راننده‌ها و مخالفت بعضی کشورها براساس قوانین داخلی‌شان جدا، اما این شرکت سالانه حدود دو میلیارد دلار درآمد دارد و سرمایه‌های عظیمی از سرمایه‌گذاران بزرگ و همچنین کشورهای عربی جذب کرده است.

اوبر فعالیت خود را به همین سیستم محدود نکرده است؛ آن‌ها دنبال رؤیاهای بلندپروازانه‌ای هستند ازجمله استفاده از ماشین‌های خودران برای جابه‌جایی مسافران یا سرویس هلی‌کوپتر این شرکت که می‌تواند شما را با هلی‌کوپتر جابه‌جا کند. اوبر همچنین در سال 2015 از سرویس Uber Eats خود رونمایی کرد که سرویس سفارش غذای آنلاین این شرکت است.

آن‌ها همچنین با پرداخت صدها میلیون دلار به شرکت تام‌تام که ارائه‌دهنده سرویس‌های ترافیکی و نقشه‌یابی است توافق کردند اطلاعات ترافیکی به‌صورت دقیق بین رانندگان‌شان در 300 شهر جهان توزیع شود و آن‌ها بتوانند از نرم‌افزار و امکانات شرکت تام‌تام به‌صورت مجانی استفاده کنند.جدا از رسوایی‌های اوبر و تبدیل شدنش از یک استارت‌آپ کوچک و دوست داشتنی به اَبرشرکتی بزرگ و شیطانی، این شرکت حاصل استارت‌آپی بود که با یک فکر ساده، اما با تجربه بسیار شکل گرفت و سعی کرد هرگز پویایی و ایده‌های تازه خود را از دست ندهد و به چیزی که دارد قانع نشود.


2- Didi Chuxing
چطور ممکن است نسخه آمریکایی چیزی وجود داشته باشد و موفق شود و چینی‌ها نتوانند موفقیت آن را تکرار کنند. این حقیقتی است که در اکثر زمینه‌ها صادق است ازجمله سرویس‌های حمل و نقل و اوبر که پیش‌تر گفتیم. شرکت دیدی چیوشینگ، استارت‌آپ چینی‌ها در جواب اوبر است. چنگ وی، مدیرعامل و مؤسس این شرکت در سال 2012 ایده این شرکت را داد و توانست به فاصله اندکی سرمایه‌گذاری عظیمی از جانب سه شرکت مهم اینترنتی چین یعنی علی‌بابا، تنسنت و بایدو دریافت کند و به تنها شرکتی در چین تبدیل شود که سرمایه‌گذاری هر سه این شرکت‌ها را به‌صورت یک‌جا دارد.دیدی حالا بیش از هفت هزار کارمند دارد و ارزش این شرکت به بیش از 56 میلیارد دلار می‌رسد.

ایده‌های دیدی که نامش از صدای بوق ماشین الهام گرفته شده بسیار زمینی‌تر و قابل دسترس‌تر از اوبر است. این شرکت سرویس‌های بسیار متنوعی ازجمله، گرفتن تاکسی، ماشین شخصی، راننده، اتوبوس، مینی‌بوس، آزمایش انواع ماشین‌ها، کرایه انواع ماشین‌ها، اجاره ماشین‌های لوکس و اجاره دوچرخه را به مشترکان خود ارائه می‌دهد.آن‌ها توانستند حتی بیشتر از اوبر در چین و کشورهای آسیای شرقی مسافر جابه‌جا کنند و حال دارند تلاش می‌کنند در بسیاری از شهرها رقیب اوبر شوند.

این شرکت با استفاده از این بستر، سرمایه‌گذاری‌های عظیمی را در سه بخش هوش مصنوعی با تأسیس دیدی‌لب و همچنین بیگ‌دیتا آغاز کرده است. می‌گویند حجم تبادل اطلاعاتی این شرکت روزانه به 70 ترابایت می‌رسد و این بستری مناسب برای استفاده از بیگ‌دیتاست. هدف بزرگ آن‌ها، آن‌طور که خودشان می‌گویند حل‌کردن معضل ترافیک با استفاده از این اطلاعات است. آن‌ها همچنین با همین نظر روی حمل و نقل هوشمند نیز تمرکز کردند و امیدوارند در آینده بتوانند با تلفیق هوش مصنوعی و بیگ‌دیتا، کنترل دوربین‌های ترافیک و چراغ‌های راهنمایی را به عهده بگیرند و به‌صورت هوشمند، ترافیک را کنترل کنند.


3- Xiaomi
یک نقل‌قول معروف داریم که می‌گوید پشت هر شرکت موفقی، مردان بزرگی صف کشیده‌اند و این دقیقا درباره شیائومی صدق می‌کند. در سال 2010 یک استارت‌آپ کوچک با مردان بزرگ در چین شکل گرفت که شامل سرمایه‌گذار و کارآفرینی موفق به نام لی جون، مهندس ارشد گوگل، لین بینگ، مدیر ارشد تحقیق و توسعه موتورولا در چین، ژو گوآن‌پینگ، عضو هیئت‌علمی دانشگاه دانش و فناوری پکن، لئو دی و چند نفر دیگر از کسانی که هریک برای خود کبکبه و دبدبه‌ای داشتند می‌شد و یک کامیون به‌سختی عناوین شغلی گذشته آن‌ها را با خود یدک می‌کشید.

در حقیقت شیائومی جزو معدود شرکت‌های بزرگ در جهان است که بیشتر روی شاخ مهندسان می‌چرخد تا سرمایه‌گذاران و این مهندسان هستند که سرمایه‌گذاران را انتخاب می‌کنند و نه بالعکس. این شرکت بعد از گذشت هشت سال از تاسیسش با ارزشی معادل 46 میلیارد دلار، سومین شرکت ارزشمند استارت‌آپی‌ها لقب گرفته است.تمرکز شیائومی روی تولید محصولات مقرون به صرفه با کارایی بالا در زمینه فناوری است؛ ازجمله تولید گوشی موبایل، ساعت هوشمند، رابط کاربری، روتر، تلویزیون هوشمند، پاوربانک، لپ‌تاپ، محصولات سلامتی، دوربین‌های هوشمند و ورزشی، تصفیه آب، محصولات خانه‌های هوشمند و پهپادها.


4- Airbnb
آمریکا سرمایه‌گذاری عظیمی روی شروع استارت‌آپ‌ها انجام داد و پاداشش را با ایجاد بزرگ‌ترین استارت‌آپ‌های جهان در کشورش گرفت. یکی از این شرکت‌های بزرگ که با ارزش حدودی 31 میلیارد دلار در جایگاه چهارم دنیا قرار گرفته، شرکت ایربی‌ان‌بی است که توسط دو هم‌اتاقی و هم‌کلاسی یعنی برایان چسکی و جو جبیا ایجاد شد. آن‌ها از دادن اجاره‌بهای آپارتمان‌شان عاجز بودند و تصمیم گرفتند با تشک بادی، اتاق پذیرایی‌شان را همراه با صبحانه اجاره دهند تا بتوانند پول اجاره خودشان را جور کنند.

همین شد پایه ایده تشکیل استارت‌آپ ایربی‌ان‌بی که اسم آن هم از Air bed & Breakfast می‌آید که به‌معنای تشک بادی و صبحانه است. در سال 2008 این شرکت آرام‌آرام کار خود را آغاز کرد و وب‌سایت رسمی‌شان را راه‌اندازی کردند و تبدیل شدند به بزرگ‌ترین وب‌سایت و بعدها بزرگ‌ترین اپلیکیشن کرایه مکان‌های اقامتی. در این وب‌سایت بیش از سه میلیون مکان فهرست‌شده در بیش از 70 هزار شهر و 195 کشور وجود دارد. آن‌ها آن‌قدر در کارشان خوب بودند که بیزینس‌شان از چند تخت بادی در اتاق پذیرایی آپارتمان کوچک‌شان به شرکتی تبدیل شد که حالا ارزشی بیش از 30 میلیارد دلار دارد.


5- SpaceX
ممکن است برای سرمایه‌گذاری، جاهای مختلفی به نظرتان برسد، اما این فقط ایلان ماسک است که می‌تواند خطر کند و پولش را در استارت‌آپ رؤیاپردازانه‌ای سرمایه‌گذاری کند که هدف نهایی‌اش ارزان‌کردن سفر به فضاست و بازهم فقط ایلان ماسک است که می‌تواند این‌چنین استارت‌آپی را به یکی از سودده‌ترین و باارزش‌ترین استارت‌آپ‌های دنیا تبدیل کند.اسپیس‌ایکس که حال ارزشی معادل 21 میلیارد دلار دارد، کارخانه‌ای است که محصولات هوا فضا تولید می‌کند و در سال 2002 به‌وسیله ایلان ماسک بنا نهاده شد. این شرکت آن‌قدر پیشرفت کرده که قرار است در آینده‌ای نزدیک برای ناسا سفینه تولید کند. این شرکت پیشینه‌ای قوی در تولید پرتابگرهای فضایی فالکن دارد.

یکی از اهداف بزرگ این شرکت، کاهش هزینه و دسترسی قابل اطمینان بشر به فضا اعلام شده است. اسپیس‌ایکس در ۸ دسامبر ۲۰۱۰، پس از بازگشت کپسول دراگون از یک پرواز دو مداری، به اولین شرکت خصوصی تبدیل شد که توانسته است هر دو عملیات ارسال و دریافت سفینه فضایی از مدار را با موفقیت پشت سر بگذارد. یکی دیگر از برنامه‌های این شرکت، اسکان بشر در مریخ است و قرار است طبق زمان‌بندی اولین گروه انسان‌ها در سال 2025 به سمت این سیاره روانه شوند و قرار است از سال 2018 برنامه‌ریزی‌های لازم برای ساخت اقامتگاه انسان‌ها در مریخ انجام گیرد. هیچ بعید نیست تا چند ده سال دیگر شرکت‌های مسافرتی، تور مریخ بفروشند و اگر چنین شد، یادتان باشد این کار حاصل استارت‌آپ بلندپروازانه ایلان ماسک است.

 

6- WeWork
یکی دیگر از ایده‌هایی که کمتر به فکر کسی می‌رسید استارت‌آپی بود برای خود استارت‌آپی‌ها. مطمئنا یکی از معضلات استارت‌آپ‌ها، پیدا کردن فضای مناسب و ارزان برای کار و پرورش‌دادن ایده‌هایشان است. این نیازی بود که آدام نیومن به همراه میگوئل مک‌کلوی به‌خوبی آن را درک کرده بودند. آن‌ها بعد از تجربه موفق‌شان در ایجاد شرکت گرین‌دسک در سال 2010 وی‌ورک را ایجاد کردند که در سوهوی نیویورک، مکانی ارزان قیمت را به استارت‌آپی‌های جوان اختصاص می‌داد.
از آن زمان این شرکت پیشرفت زیادی داشته است و خدماتی شامل اجاره دفاتر ارزان‌قیمت به‌صورت فیزیکی و مجازی، اجاره دفاتر مشترک برای استارت‌آپی‌ها و کارآفرینان همچنین اختصاص محل اسکان، بیمه سلامت، اینترنت رایگان و شبکه اجتماعی مخصوص، ایجاد ورک‌شاپ و کنفرانس‌های سالیانه را ارئه می‌دهد. آن‌ها در 23 ایالت آمریکا و 21 کشور دفتر تأسیس کردند و ارزش شرکت خود را به حدود 20 میلیارد دلار رساندند و حالا ششمین استارت‌آپ با ارزش دنیا را در اختیار دارند.

7-  Palantir
معمولا استارت‌آپ‌هایی که با دولت‌ها و مخصوصا نیروهای انتظامی و نظامی سر و کار دارند، خیلی سریع رشد می‌کنند. پالانتیر هم یکی از آن شرکت‌هایی است که در سال 2004 با هدف تحلیل هدفمند بیگ‌دیتا به‌وسیله پیتر تیل و الکس کارپ تأسیس شده و ماحصلش شد دو برنامه تحلیلی بیگ‌دیتای بزرگ به نام‌های پالانتیر گاتهام و پالانتیر متروپولیس که در دو بخش انتظامی و سرمایه‌گذاری کاربرد دارند و در نوع خود بی‌نظیر هستند.
پالانتیر گاتهام برنامه‌ای است که به نیروهای انتظامی و نظامی کمک می‌کند با تحلیل اطلاعات شخصی، دوربین‌های امنیتی، تراکنش‌های مالی، بررسی شبکه‌های اجتماعی و به‌طور کلی تمام اطلاعات در دسترس از افراد و شرکت‌ها، فعالیت‌های تروریستی و غیرمعمول را پیش‌بینی و در صورت لزوم از آن‌ها جلوگیری کنند.
برنامه بعدی پالانتیر متروپولیس است که در وال‌استریت و بازارهای بورس معتبر بسیار به ‌کار برده می‌شود و هدف آن تحلیل روابط، ترندها و اتفاقات غیرطبیعی بازار و مشخص‌کردن بهترین نقطه سرمایه‌گذاری است.
این شرکت با ارزش حدودا 19.5‌میلیارد دلار یکی دیگر از نمایندگان آمریکا در این فهرست است.

8-  Lufax
چین و آمریکا در زمینه جذب استارت‌آپ‌ها رقابت تنگاتنگی دارند و معمولا این چینی‌ها هستند که در این زمینه از آمریکایی‌ها کپی‌برداری می‌کنند، اما همیشه استثنائاتی هم هست. در سال 2011 شرکت لوفاکس در شانگهای تأسیس شد که بازاری بود برای وام‌دهندگان و وام‌گیرندگان.

این سایت این دو قشر مهم (سرمایه‌گذاران و کسانی که دنبال سرمایه هستند) را به هم معرفی می‌کرد و در ازای این کار 4درصد حق‌الزحمه از آن‌ها می‌گرفت. کار این شرکت در چین حسابی گرفت و آرام‌آرام پای شرکت‌های بیمه و دارندگان مجوزهای سرمایه‌گذاری هم به این سایت باز شد. آن‌طور که خودشان می‌گویند تا‌کنون بیش از 300هزار نفر از طریق این سایت وام‌هایی به ارزش کل سه ‌میلیارد دلار دریافت کرده‌اند که در نوع خود جالب توجه است.
این شرکت با ارزشی نزدیک به 19‌میلیارد دلار در رده نهم این فهرست قرار گرفته ‌است.

9- Meituan.Com
سایت‌های تخفیفات گروهی هم از آن دسته استارت‌آپ‌هایی هستند که خیلی‌زود جایشان را در دل مردم باز کردند و کجا بهتر از بازار چین و جمعیت میلیاردی‌اش برای این‌ سایت‌ها. شرکت میتوآن در سال 2010 این ایده را عملی کرد و با فروش کوپن‌های تخفیفی خود حالا نه‌تنها سالانه بیش از 6‌میلیارد دلار درآمد و حدود   10میلیون تراکنش روزانه دارد، بلکه با ارزش 18میلیارد دلاری جای خود را میان شرکت‌های بزرگ استارت‌آپی هم باز کرده است.
از برنامه‌های بلند‌مدت این شرکت آن است که با سرمایه‌گذاری عظیم بتواند به رقیبی برای دیدی چیوشینگ و اوبر بدل شود و سرویس حمل‌ونقل خود را هم به‌صورت جداگانه‌ راه‌اندازی کند.
این شرکت با بیش از500میلیون کاربر در نوع خود رکورددار محسوب می‌شود. ونگ، مؤسس این شرکت، قبل از عملی‌کردن این ایده، چندین تجربه ناموفق در زمینه ساخت شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس‌بوک و توئیتر در چین داشت و بعد از آن شکست‌ها توانست به این موفقیت بزرگ برسد.


10- Pinterest
ممکن است داستان باز و بسته ‌شدن این سایت در کشور ما ادامه داشته باشد و هر از چندگاهی تکرار شود، اما این دلیل نمی‌شود نام این شبکه اجتماعی در میان 10‌ استارت‌آپ بزرگ دنیا نباشد. استارت‌آپی مخصوص اشتراک‌گذاری عکس که کارش را در سال 2010 با سرمایه‌گذاری 20میلیون دلاری آغاز کرد، حالا ارزشی بالغ بر 12میلیارد دلار و 200میلیون کاربر فعال در سراسر جهان دارد.
این شبکه اجتماعی به کاربران اجازه می‌دهد براساس علایق خود عکس‌های دلخواه‌شان را به‌اصطلاح پین کنند و سایر اعضا این عکس‌ها را لایک یا دوباره ریپین می‌کنند و به این صورت عکس‌ها میان مردم به گردش در می‌آید و به‌اصطلاح وایرال می‌شود.
برنامه‌های آینده این شرکت ورود به بخش تجارت الکترونیک و اضافه کردن امکان خرید و ثبت سفارش برای کاربرانش است.

11- Flipkart
در میان 10 استارت‌آپ باارزش دنیا جز چین و آمریکا نام کشورهای دیگر را نمی‌بینید، اما درست در نقطه یازدهم این فهرست یک شرکت هندی با استفاده از بازار میلیاردی این کشور ایستاده‌ است.
ساشین بانسال و بینی بانسال، دو کارمند سابق شرکت آمازون، در سال 2007 با خودشان فکر کردند چرا این ایده را در هندوستان پیاده‌سازی نکنند. به این ترتیب جرقه اولیه سایت فیلیپ‌کارت زده‌ شد و درست مثل آمازون آن‌ها نیز با فروش کتاب شروع کردند و در ادامه کارشان را گسترش دادند و نه‌تنها به عرضه محصولات زیادی از فروشندگان مختلف پرداختند، بلکه خودشان هم محصولاتی تولید کردند. آن‌ها امروز بیش از 33هزار کارمند دارند و گردش مالی‌شان به بیش از 500 میلیون دلار می‌رسد و این برای شرکتی که کارش را با سرمایه 6300 دلاری شروع کرده است معجزه محسوب می‌شود.

ارزش این شرکت به حدود 11.5میلیارد دلار می‌رسد و بسیاری از شرکت‌ها ازجمله موتورولا، شیائومی و بسیاری دیگر محصولات خود را در هند به‌صورت انحصاری در این وب‌سایت عرضه می‌کنند. فیلیپ‌کارت فراتر از این‌ها محصولاتی مثل تبلت، گوشی موبایل، روتر، محصولات مربوط به سلامت و وسایل الکترونیکی خانه را تحت برند دیجی‌فیلیپ تولید می‌کند.


12- Lyft
لیفت استارت‌آپی بود که براساس تبلیغات منفی‌ای که علیه اوبر جریان داشت توسط لوگان گرین و جان زیمر ایجاد شد و گسترش یافت و به‌واسطه رسوایی‌های مالی، اطلاعاتی و.... که برای اوبر پیش آمد جان گرفت. لیفت در حقیقت اوبر غیرشیطانی و غیربلندپرواز آمریکایی‌هاست که تقریبا همان سرویس‌ها را ارائه می‌دهد و همین موضوع حسابی اعصاب اوبری‌ها را به ‌هم ریخت و در برهه‌ای ادعا شد که سعی کرده‌اند با تماس‌های جعلی و دروغین و درخواست تاکسی دادن و بعد کنسل‌کردن، آن‌ها را از بازار به در کنند که موفق نشدند و لیفت بزرگ و بزرگ‌تر شد، تا جایی که حالا در کمتر از 6 سال از تأسیسش با ارزشی نزدیک به 11میلیارد دلار در جایگاه دوازدهم این فهرست قرار گرفته‌ است.

هرچند این شرکت هم تحقیقات گسترده‌ای را در زمینه خودروهای خودران آغاز کرده، اما در برنامه بلندمدتش خبری از هلی‌کوپتر و این حرف‌ها نیست و تنها به ارائه چهار سرویس معمولی، خودروهای 6 نفره، خودروهای گران‌قیمت و خودروهای شاسی‌بلند اکتفا کرده ‌است.


13- Dropbox
یک دانشجوی فراموشکار دانشگاه ام‌آی‌تی که مدام دستگاه فلش خود را جا می‌گذاشت در سال 2007 استارت‌آپی را شروع کرد که دنیا را تغییر داد. نام این دانشجو درو هیوستون بود. او خالق سرویس دراپ باکس بود که به سرعت در دنیا رشد کرد و در سال 2016 کاربران فعال آن به 500 میلیون نفر رسید.فیس‌بوک و مایکروسافت روی آن سرمایه‌گذاری عظیمی کردند و حال ‌شما نه‌تنها در فیس‌بوک به دراپ باکس‌تان دسترسی دارید و بالعکس، بلکه در نرم‌افزار آفیس هم می‌توانید به‌راحتی‌ فایل‌های‌تان را در دراپ باکس بک‌آپ بگیرید و حتی آن‌ها را روی دراپ باکس باز کنید.

شرکت‌های زیادی برای رقابت با دراپ‌باکس به میدان آمدند؛ از گوگل درایو و اپل گرفته تا سرویس‌های مشابه دیگر، اما خب دراپ‌باکس باوجود تمام جنجال‌هایی که به‌خاطر سیستم امنیتی آن به‌وجود آمد همچنان نام مطرح و محبوبی محسوب می‌شود و به جلو می‌رود تا جایی که اکنون با ارزشی معادل 10 میلیارد دلار در جایگاه سیزدهم این فهرست قرار گرفته است.

 

14- DJI
یکی از زمینه‌هایی که هنوز جای پیشرفت چشمگیری دارد صنایع هوایی به‌ویژه در بخش غیرنظامی است. فرانک وانگ به‌خوبی این مسئله را در سن 25 سالگی درک کرد و با تأسیس شرکت DJI یا شرکت نوآوری‌های علم و فناوری، در مدت اندکی به جوان‌ترین میلیاردر آسیا تبدیل شد. این شرکت در شهر شنژن چین مستقر است و عمده فعالیت آن در بخش وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین (UAV) که بیشتر برای عکاسی و فیلمبرداری هوایی استفاده می‌شود، همچنین سیستم‌عامل پرواز، سیستم‌های پیشرانه، تثبیت‌کننده‌های دوربین و کنترل‌کننده‌های پرواز است.این استارت‌آپ حالا بعد از گذشت 12 سال با تشخیص به موقع نیاز بازار بیش از 90 درصد بازار هواپیماهای بدون سرنشین غیرنظامی جهان را در دست دارد.

برای این‌که موضوع را برایتان جذاب‌تر کنیم، بگذارید به شما بگوییم که از هواپیماهای بدون سرنشین این شرکت برای فیلمبرداری بسیاری از جوایز مهم دنیا ازجمله جوایز امی استفاده شده و یکی دیگر از جاهایی که هواپیماهای این شرکت در آن خودی نشان داده‌اند مجموعه تلویزیونی «بازی تاج‌وتخت» است.به‌هرحال شرکت DJI حالا ارزشی بالغ بر 10 میلیارد دلار دارد و در جایگاه چهاردهم این فهرست قرار گرفته است.


15- Stripe
استرایپ یک شرکت آمریکایی است که در زمینه تبادلات مالی فعال است و در بیش از 25 کشور جهان فعالیت می‌کند و به اشخاص و شرکت‌ها اجازه می‌دهد در بستر اینترنت با هم تبادلات مالی داشته باشند.هرچند که شرکت استرایپ یک شرکت آمریکایی محسوب می‌شود، اما شروع‌کنندگان آن ایرلندی هستند؛ جان و پاتریک کالیسان، استرایپ را در سال 2010 به‌عنوان استارت‌آپی برای پرداخت‌های توسعه‌دهندگان شروع کردند، اما از آن‌جایی که این نام برای خیلی‌ها گمراه‌کننده بود آن را به استرایپ تغییر دادند.یک سال بعد از شروع به کار این استارت‌آپ پیتر تیل که ما از او در این فهرست استارت‌آپ پالانتیر را هم داشتیم به همراه چند نفر دیگر حدود دو میلیون دلار در این استارت‌آپ سرمایه‌گذاری کردند و باعث شدند جان تازه‌ای بگیرد.

حالا استرایپ یکی از معتبرترین شرکت‌هایی است که خدمات پرداخت مبتنی بر اینترنت ارائه می‌دهد؛ از سرویس‌هایش که دیگران را به استفاده از آن تشویق می‌کند گرفته تا پوشش انتقال بیت‌کوین و همچنین نرم‌افزار ویژه این شرکت برای تشخیص کلاهبرداری به‌صورت خودکار. هرچند این شرکت ممکن است در پایان امسال به پشتیبانی خود از بیت‌کوین پایان دهد.این شرکت با ارزشی حدود 9.5 میلیارد دلار در جایگاه پانزدهم این فهرست قرار دارد.


16- Theranos
ممکن است فکر کنید جای خانم‌ها در این فهرست خالی است، اما ترانوس به‌خوبی این جای خالی را پر می‌کند. خانم الیزابت هولمز در سن 19 سالگی و در دانشگاه استنفورد استارت‌آپی را شروع کرد که دنیای روش‌های آزمایش خون‌ را برای همیشه تغییر داد و دیگر بعد از این استارت‌آپ برای آزمایش‌هایی مانند قند خون و... به تجهیزات گرانقیمت نیازی نبود.خانم هولمز ابتدا و در سال 2003 روی پروژه‌ای کار می‌کرد که دکتر می‌توانست توسط یک ابزار پوشیدنی که به بیمار داده می‌شد دوز داروها را جابه‌جا کند. بعد از آن ایده ارزان‌تر و موثرتر کردن آزمایش‌ها به ذهن خانم هولمز رسید و همین ایده باعث ابداع دستگاه‌های تست قند خون امروزی شد که بسیار ارزان‌قیمت و موثر هستند. خانم هولمز در کمتر از یک سال توانست 6 میلیون دلار سرمایه جذب کند و ارزش استارت‌آپ خود را به 30 میلیون دلار برساند.این شرکت در طول این سال‌ها آن‌قدر پیشرفت کرد و بزرگ شد که در سال 2012 ساختمان سابق فیس‌بوک را از مارک زوکربرگ خرید و به آن‌جا منتقل شدند. ارزش این شرکت درحال‌حاضر حدود 9 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود و این برای استارت‌آپی که به ذهن یک جوان 19ساله رسیده بود اصلا چیز کمی نیست.


17- Spotify
ممکن است نام اسپاتیفای را سر جنجال‌ها و دعوایش با خواننده معروف آمریکایی تیلور سوئیفت شنیده باشید، اما جالب است بدانید این برنامه پرطرفدار حاصل یک استارت‌آپ سوئدی است که بعدها در لندن دفتر زد و بعدتر به لوکزامبورگ منتقل شد.دیوید اک، ‌بانی این استارت‌آپ در سال 2006 تصمیم گرفت که رسانه موسیقی متفاوتی را به استفاده‌کنندگان ارائه دهد. آن‌ها با باز کردن مفهوم فریمیوم، یعنی پرداخت حق اشتراک کم و اجازه به برنامه برای انجام تبلیغات در عوض گوش دادن مشترکان به آهنگ‌های زیاد و قیمت یکسان باعث ایجاد انقلابی در این صنعت شدند.هرچند اسپاتیفای بیشتر در اروپا، آمریکا و استرالیا استفاده می‌شود، اما درآمدش سالانه به بیش از 800 میلیون دلار می‌رسد و با ارزشی معادل 8.5 میلیارد دلار یکی از 20 شرکت ارزشمند دنیای استارت‌آپی‌ها محسوب می‌شود.


18- Paytm
پی‌تیم استارت‌آپی بود که توسط شرکت One97 در هند که یک وب‌سایت خرید شارژ موبایل بود، در سال 2010 راه افتاد و از سفر مدیر این شرکت به چین و دیدن این‌که حتی سبزی‌فروش‌ها هم با موبایل پول دریافت می‌کنند، الهام گرفته بود. این استارت‌آپ که بر پایه پرداخت موبایلی هندی‌ها شکل گرفت خیلی‌زود رشد کرد و توانست شرکت بزرگ و چینی علی‌بابا را هم به سرمایه‌گذاری در این شرکت تشویق و ترغیب کند و علی‌بابا بیش از 550 میلیون دلار در سال 2015 روی این استارت‌آپ سرمایه‌گذاری کرد که در نوع خودش رکوردی محسوب می‌شد.کمی بعد این شرکت توانست با مجوزی که از بانک مرکزی هندوستان گرفت به اولین بانک پرداختی این کشور تبدیل شود.این شرکت حالا بیش از 15 هزار کارمند دارد و با ارزشی معادل هفت میلیارد دلار یکی دیگر از میلیاردرهای این فهرست است.


19- Snapdeal
هندی‌ها کمی دیر سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ‌ها را شروع کردند، اما به واسطه جمعیت و بازار قابل‌توجه‌شان خوب توانستند خودشان را با چین و آمریکا همگام کنند. یکی دیگر از استارت‌آپ‌هایی که در هند موفق شد سایت فروش کالای اسنپ‌دیل بود که در سال 2010 ابتدا به‌عنوان یک سایت تخفیف گروهی و کمی بعد به‌عنوان یک فروشگاه آنلاین کارش را ادامه داد و توانست سرمایه‌گذاری‌های خوبی از علی‌بابا و همین‌طور ای‌بی و امثالهم جذب کند و حالا در این فروشگاه بیش از 10میلیون کالا از 100 هزار فروشنده عرضه و به پنج هزار شهر مختلف در هند فرستاده می‌شود. آن‌ها حتی برای تبلیغات خود امیر خان بازیگر معروف هندی را هم استخدام کردند.این شرکت با ارزش 6.5 میلیارد دلار در جایگاه نوزدهم این فهرست قرار دارد.


20- GrabTaxi
سنگاپور هم از آن کشورهایی است که حمایت‌های زیادی از استارت‌آپ‌ها را در دستور کار خودش قرار داده و یکی از سه برادر نمایندگی نیسان در سنگاپور یعنی آنتونی‌تان بعد از سختی‌هایی که یکی از دوستانش در سفر به سنگاپور و سر و کله زدن با تاکسی‌های این کشور کشیده بود، ایده‌ای اوبرمانند به ذهنش رسید و گرب‌تاکسی را ایجاد کرد و بعد از مدت اندکی کل کشورهای آسیای جنوب شرقی را به تسخیر خود درآورد.

یکی از ویژگی‌های جالب توجه این سرویس امکاناتی است که در اختیار رانندگانش می‌گذارد از جمله گوشی تلفن همراه و آموزش‌های لازم به آن‌ها.این شرکت امروزه به‌جز سنگاپور در کشورهای مالزی، اندونزی، فیلیپین، ویتنام، تایلند، میانمار و کامبوج به فعالیت می‌پردازد.این شرکت حالا بعد از گذشت کمتر از پنج سال با ارزش 6 میلیارد دلار بیستمین استارت‌آپ ارزشمند دنیاست و فاصله‌ای حدودا 11 برابری با استارت‌آپ اول این فهرست دارد.

 

(منبع:روزنامه آسمان آبی)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">