ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

درحالیکه بسیاری از نمایندگان مجلس با فیلترینگ تلگرام و اینستاگرام مخالف هستند یک نماینده اصولگرای مجلس معتقد است فیلترینگ اینستاگرام و تقویت پیام‌رسان‌های داخلی ضروری است.

بعد از فیلترینگ تلگرام، حالا زمزمه هایی مبنی بر فیلتر اینستاگرام مطرح شده است و گفته می شود این موضوع در دستور کار دادستانی قرار دارد. این خبر، واکنش های زیادی را به دنبال داشت و با انتقادات گسترده ای مواجه شد. 

غلامعلی جعفرزاده نایب رئیس فراکسیون مستقلین در واکنش به این خبر به «اعتمادآنلاین» گفت که فیلتر پیام‌رسان‌ها بیانگر ضعف حاکمیت است و انگار حاکمیت از اطلاع‌رسانی می‌ترسد. چرا چنین اقداماتی را باید انجام دهیم و مردم را ناراحت کنیم؟

طیبه سیاوشی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس هم یکی از مخالفان فیلترینگ است و تاکید کرده که  آمار خروج افراد از تلگرام پس از فیلترینگ نشان داد درصد پایینی از مردم از تلگرام خارج شده بودند و مابقی با فیلترشکن به تلگرام می‌آمدند، اینستاگرام هم اگر فیلتر شود، همین نتیجه را در پی دارد.

این فقط نمایندگان مجلس درحالی با این موضوع مخالفند که عبدالصمد خرم آبادی معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی امروز درباره تاثیرگذاری فیلترینگ گفت که تعداد 30 میلیون و یکصد هزار نفر از طریق فیلترشکن‌های هاتگرام و تلگرام طلایی فیلتر تلگرام را دور می‌زنند.

با این وجود اما فیلتر کردن اینستاگرام در مجلس طرفدارانی هم دارد؛ ابوالفضل ابوترابی، نماینده اصولگرای مجلس یکی از این نمایندگان است که در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» با بیان اینکه باید کاری کنیم که اینستاگرام و کلیه پیام‌رسان‌های خارجی که حاضر نیستند قوانین جمهوری اسلامی مبنی بر انتقال سرورهای ذخیره اطلاعات به داخل ایران را انجام دهند، مسدود شوند، می‌گوید: « سال حمایت از کالای ایرانی است و پیام‌رسان‌های داخلی هم نوعی کالای ایرانی هستند، علاوه بر این دشمنان، جنگ اقتصادی را بر ما تحمیل می‌کند و از بستر تلگرام و اینستاگرام برای جنگ روانی که مهم‌تر از جنگ اقتصادی است، استفاده می‌کنند. لذا ما از پیام‌رسان‌های خارجی دو ضربه می‌خوریم؛ اولاً اجازه رشد و نمو به پیام‌رسان‌های داخلی نمی‌دهیم و دوما در جنگ روانی پیچیده‌ای که ابزار جنگ اقتصادی است ضربه بسیار مهلکی می‌خوریم.»

این نماینده مجلس ادامه می‌دهد:‌ «باید کاری کنیم که اینستاگرام و کلیه پیام‌رسان‌های خارجی که حاضر نیستند قوانین جمهوری اسلامی مبنی بر انتقال سرورهای ذخیره اطلاعات به داخل ایران را انجام دهند، مسدود شوند.»

ابوترابی با انتقاد از کیفیت پیان‌رسان‌های داخلی، می‌گوید: «این واقعیت است که پیام‌رسان‌های داخلی ما هنوز کیفیت مطلوب را ندارند. اما باید آن‌ها را حمایت کنیم و با حمایت و استقبال از پیام‌رسان‌های داخلی به وضعیت و کیفیت مطلوب برسیم.»

او ادامه می‌دهد:‌ «ما باورمان نمی‌شد که حدود 40 درصد از کسانیکه از تلگرام استفاده می‌کردند به پیام‌رسان‌های داخلی کوچ کنند. در حال حاضر پیام‌رسان‌های داخلی پرپر است و ظرفیتشان لبریز شده است. این اقدام بسیار مبارکی بود و شاهد استقلال پیام‌رسان‌های داخلی هستیم. علیرغم اینکه غیر از آقای فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی و آقای جهرمی وزیر ارتباطات سایر مسئولان کارشکنی‌هایی داشتند اگر اختیاراتی که در حال حاضر به هات گرام و تلگرام طلایی می‌دهیم و 200 سرور را در اختیارشان قراردادیم را به پیام‌رسان‌های داخلی بدهیم و این سرورها را در اختیار آن‌ها بگذاریم. این پیام‌رسان‌ها هم مثل پیام‌رسان‌های خارجی تقویت می‌شوند.»

این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، تاکید می‌کند: «باید از یکجایی شروع کنیم. دادستان حکمی داده که بعضی از مسئولان عمل نکردند و قطعاً تمرد نسبت به دستور قضایی جرم است و مدعی‌العموم باید ورود کند.»

ابوترابی در پاسخ به اینکه منظور این صحبت شما پیامک‌هایی است که حراست قوه مقننه به نمایندگان برای خروج از تلگرام زدند، ادامه می‌دهد: «خیر، دادستان دستوری مبنی بر انسداد پیام‌رسان‌های خارجی داد و تفاوتی هم میان تلگرام و اینستاگرام قائل نشد. باید همه مسئولان به این موضوع تمکین کنند در غیر این صورت 3 سال حبس دارد. قطعاً مدعی‌العموم مسئولانی را که نظر دادستان و بازپرس را عمل نکردند تحت تعقیب قرار می‌دهند. در ثانی ما باید پیام‌رسان‌های داخلی را حمایت کنیم که ارتقا پیدا کنند چون در حال حاضر کیفیتشان مطلوب نیست. سومین مطلب هم اینکه قرار بود استفاده از پیام‌رسان‌های خارجی و فیلترشکن‌ها به قیمت آزاد محاسبه شود که متأسفانه این اتفاق نیفتد. اگر استفاده از پیام‌رسان‌های به هزینه آزاد محاسبه شود بسیاری از افراد به پیام‌رسان‌های داخلی می‌آیند.»

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">