ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

۱۷ مطلب در ۱۰ شهریور ۱۳۹۴ ثبت شده است

تحلیل


ورود باج‌افزارها به فضای وب فارسی

سه شنبه, ۱۰ شهریور ۱۳۹۴، ۰۷:۰۵ ب.ظ | ۰ نظر

چند ماهه گذشته را می‌توان بر اساس گزارشات پلیس فتا دوران آغاز ظهور باج افزار‌ها و استفاده از آن‌ها در عرصه وب ایرانی دانست. هرچند در سالهای قبل نیز موارد معدودی استفاده از باج افزار مشاهده شده بود؛ اما هشدارهای مکرر پلیس فتا در سال ۹۴ نشان دهنده رشد فزاینده این نرم افزار خطرناک و این رفتار ضد اجتماعی در چند ماهه اخیر است.
چنانکه روز گذشته نیز سرهنگ حسین رمضانی معاون امور بین الملل و حقوقی پلیس فتای ناجا در نشست خبری خود در خصوص گسترش باج‌افزار‌ها درفضاهای مجازی و شبکه‌های اجتماعی نیز هشدار داد و گفت: یکی از مواردی که در حال افزایش است، شیوع باج افزار‌ها در فضای مجازی است. وی بر ضرورت اطلاع رسانی به مردم در مورد خطر رو به رشد باج افزار‌ها در ایران تاکید کرد.

باج افزار چیست؟
این روزها ساخت، فروش و سوء استفاده از بدافزارهای Ransom-ware یا باج‌افزارها، تبدیل به یک حرفه و تجارت بزرگ شده است. باج افزار‌ها نوع خاصی از بد افزار‌ها هستند که با ورود به رایانه یا گوشی فرد قربانی آن را قفل می‌کنند و امکان دسترسی فرد را به اطلاعات خود از بین می‌برند، این بدافزار سپس به فرد قربانی پیام می‌دهد که در صورت نیاز به بازیابی اطلاعات خود باید مبالغی به حساب ایجاد کننده آن یا‌‌ همان شخص سودجو و مجرم بپردازد تا اجازه دهد رایانه یا گوشی قفل شده از حالت قفل خارج شود.
مجرمان از طریق ارسال پیامک یا ایمیل، لینکی را به شهروندان ارسال کرده و با عناوین جذاب آن‌ها را فریب می‌دهند که در صورت کلیک بر روی این لینک به مطلب خاصی خواهند رسید. همچنین برخی از آن‌ها با موج‌سواری بر روی واقعه‌های خبری چنین اقدامی را انجام می‌دهند، غافل از اینکه با کلیک کردن بر روی این لینک باج‌افزار پنهان‌سازی شده در آن نیز وارد سیستم تلفن همراه یا رایانه شده و منجر به از بین رفتن یا سوء استفاده از اطلاعات کاربر می‌شود.
در این گونه موارد فرد قربانی جز فرمت کردن دستگاه خود که منجر به از دست رفتن همه اطلاعات می‌شود یا اطاعت از فرد مجرم راه دیگری ندارد، اما توصیه پلیس در چنین مواردی چیز دیگری است.

پلیس چه توصیه‌ای می‌کند؟
پلیس در این گونه موارد توصیه می‌کند که شهروندان بجای همکاری و برآوردن خواست مجرم به دفا‌تر پلیس فتا مراجعه نمایند تا مجرم ره گیری شده و ضمن برخورد انتظامی و قضایی با وی اطلاعات کاربر نیز بازیابی گردد. در هر صورت باید دانست که هیچ‌گاه ابتلا به یک باج افزار به معنای ناچار شدن از پرداخت باج نیست و همیشه با مراجعه به پلیس می‌توان ضمن حل بدون هزینه مشکل مجرمین را نیز به سزای اعمالشان رساند.

نحوه عملکرد فنی باج افزار‌ها چگونه است؟
به گزارش گرداب باج افزار‌ها با روشهای مختلفی مانند کرم‌ها و ویروس‌ها منتشر می‌شوند و پس از نصب و اجرا شروع به اعمالی برای مسدود ساری دسترسی کاربر اصلی مانند رمزگذاری هارددیسک می‌کنند. باج افزارهای پیشرفته‌تر معمولا با بهره گیری از کلیدهای عمومی فایل‌ها را رمزگذاری می‌کنند. در این حالت کلید خصوصی لازم برای خارج کردن فایل‌ها از حالت رمز شده فقط در دست طراح باج افزار است. باج افزار از فرد قربانی می‌خواهد که به حساب طراح خود پول واریز کند. البته لازم به ذکر است بعضی باج افزار‌ها رمزگذاری نمی‌کنند، بلکه از راه‌های دیگری مثل اختصاص پوستهٔ سیستم عامل به خود و یا تغییر رکوردهای مربوط به بوت، استفاده از سیستم را دچار مشکل می‌سازند.

چگونه از گرفتاری به باج افزار پیشگیری کنیم؟
اما کار‌شناسان برای گرفتار نشدن به چنین بلایایی راه کارهای موفقی ارائه نموده‌اند.
نخست: چنانکه برای عدم ابتلا به سایر ویروس‌ها نیز توصیه می‌شود از بازکردن ایمیل‌های مشکوک و لینک‌های نا‌شناس جدا پرهیز گردد.
دوم: در مورد خاص باج افزار‌ها استفاده کاربر از نسخه‌های معتبر نرم افزارهای بک آپ یا پشتیبانی قوی
سوم: استفاده از نسخه‌های معتبر آنتی ویروس‌های قوی
چهارم: نصب اصلاحیه‌های امنیتی سیستم عامل
پنج: استفاده از نرم افزار‌ها و سخت افزارهای ضد هرزنامه (Anti-Spam)
این پنج مورد احتمال آسیب دیدن کاربر از باج افزار را به حداقل ممکن کاهش می‌دهد.

معروف‌ترین باج افزار‌ها
روتون معروف‌ترین باج افزار است که در سال ۲۰۱۲ ظهور کرد. این بدافزار پس از اجرا روی سیستم پیامی به قربانی نشان می‌داد که به نظر می‌آمد از یک منبع معتبر قانونی ارسال شده است. طراح روتون با هوشمندی تمام کاری کرده بود که بد افزار وی در هر کشوری از نماد پلیس‌‌ همان کشور استفاده نماید! این پیام به قربانی اعلام می‌کرد که سیستم وی به دلیل انجام جرایمی همچون استفاده از نرم افزارهای کرک شده و دانلود پورنوگرافی کودکان توقیف شده است!
این باج افزار فوق حرفه‌ای برای واقعی به نظر آمدن عملیات آی پی رایانه فرد را به وی نشان می‌داد و در صورت مجهز بودن به وب کم تصاویری نیز از وی نمایش می‌داد!
باج افزار نهایتا از کاربر یا قربانی می‌خواست که برای استفاده مجدد از رایانه خود و رفع قفل آن جریمه بپردازد و این جریمه‌ها از طریق سیستم‌های انتقال پولی امن مانند یوکش به حساب طراح روتون انتقال می‌یافت.
روتون در اوایل سال ۲۰۱۲ در اروپا و در اواسط همین سال یعنی آگوست در آمریکا منتشر شد. شدت گستره روتون در انگلیس به حدی بود که پلیس شهری این کشور در پیامی عمومی به مردم اطلاع داد؛ اقدام به قفل کردن رایانه‌ها نکرده و نمی‌کند و این کار یک باج افزار است.
روتون در آمریکا از مردم در خواست می‌کرد تا ۲۰۰ دلار به حساب اف بی‌آی واریز کنند!
یک سال بعد باج افزار دیگری به صورت گسترده و البته بدون تظاهر به پلیس بودن منتشر گردید. کریپتولاکر که در سپتامبر ۲۰۱۳ منتشر شد. کریپتولاکر با استفاده از کلید عمومی ۲۰۴۸ بیتی شروع به رمزگذاری فایلهای با پسوند خاصی از کاربران آلوده می‌کرد. این باج افزار سپس کاربران را به حذف کلید خصوصی رمزگذاری در صورت پرداخت نشدن هزینه در عرض سه روز تهدید می‌کرد.
با توجه به عبارت بسیار طولانی استفاده شده در رمزگذاری‌های کریپتولاکر عملیات رمزگشایی زمان بسیار زیادی را می‌طلبید و همین مساله سبب خطرناک بودن این باج افزار بود.

باج افزار به رزو رسانی ویندوز ۱۰
در یکی از جدید ترین انواع باج افزار که در یک ماهه اخیر و پس از آغاز عرضه ویندوز ده شایع شده باج افزار با بهانه به روز رسانی ویندوز نفوذ می کند. کارشناسان امنیتی هشدار دادند که مراقب پیام‌هایی مبتنی بر به‌روزرسانی رایانه و نصب ویندوز ۱۰ باشید تا به‌جای آخرین نسخه سیستم‌عامل رایانه‌ای مایکروسافت، یک بدافزار مخرب را در اختیار نگیرید.
زمانی که یک کاربر ایمیل مذکور را باز می‌کند، اقدام به باز کردن فایل زیپ شده می‌کند و پس از خارج کردن آن از حالت زیپ، یک پیام برای او منتشر می‌شود که در او نوشته شده: «رایانه‌ی او آلوده شده است و فایل‌های او توسط CTB-Locker رمزگذاری شده‌اند.»
سپس به کاربر گفته می‌شود ظرف ۹۶ ساعت آینده مقدار مشخصی پول پرداخت کند تا فایل‌هایش از حالت رمزگذاری شده خارج شوند و در غیر این صورت تمام فایل‌ها پاک می‌شوند.

باج افزارها چقدر درآمد دارند؟
به گزارش سیمانتک، در پی مطالعات انجام شده به وسیله این شرکت بر روی ۱۶ گونه متفاوت از باج‌افزارهایی که هرکدام مستقلاً توسط یک گروه خاص طراحی شده بودند، مشخص شد که مجرمین سایبری سالانه تنها از طریق یکی از این باج افزارها که "Ransomlock Trojan " نام دارد می‌توانند سالانه ۵ میلیون دلار سودآوری مالی داشته باشند.
کارشناسان در طی دو سال تحقیق بر روی این باج‌افزارها دریافتند که آن‌ها اکثرا رایانه‌های شخصی را آلوده نموده و از کار می‌اندازند و حتی می‌توانند فایل‌های مخفی و مهم رایانه قربانی را نیز رمز گشایی کنند. اغلب این باج‌افزارها در بردارنده بدافزاری هستند که طی پیامی از قربانی می‌خواهد؛ مبلغ درخواست شده را به صورت آن‌لاین پرداخت کند تا رایانه او به حالت ابتدایی برگردانده شود.

در صورت ابتلا چه کنیم؟
چنانکه در بالا نیز ذکر شد توصیه‌های رسمی کار‌شناسان پلیس فتا مراجعه مستقیم به این مجموعه از طریق تلفن یا سایت پلیس فتا به آدرسCyberpolice.ir است و به صورت جدی توصیه می‌شود که از همکاری با این گونه افراد پرهیز گردد.
گفتنی است این احتمال به صورت جدی وجود دارد که در صورت همکاری با فرد خاطی و مجرم وی قربانی را طعمه خوبی برای مزاحمت‌های بعدی خود ببیند و ماجرا به یک پرداخت ساده ختم نگردد چنانکه چنین اتفاقاتی در مورد باج افزارهای فاقد گستره عمومی مشاهده شده و قابل تکرار می‌باشد.

واردات موبایل به کشور نصف شد

سه شنبه, ۱۰ شهریور ۱۳۹۴، ۰۶:۱۴ ب.ظ | ۰ نظر

تازه‌ترین اطلاعات منتشر شده نشان می‌دهد واردات گوشی تلفن همراه در مرداد ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است.

خبرگزاری آنا- آن طور که داده‌های منتشرشده گمرک جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد، در این مدت 6/12 میلیون دلار گوشی تلفن همراه وارد کشور شده، در حالی که سال گذشته در همین مدت 3/26 میلیون دلار از همین نوع کالا وارد شده بود.

میزان واردات گوشی تلفن همراه در مرداد سال جاری از نظر ارزش دلاری 28/52 درصد و از نظر وزنی 5/67 درصد کاهش یافته است.

به گفته ابراهیم درستی، رییس اتحادیه صوتی و تصویری و تلفن همراه، این کاهش واردات رسمی ناشی از افزایش قاچاق است و این روند می‌تواند به ضرر کشور باشد.

وی با بیان اینکه حمایت دولت در جهت کاهش تعرفه واردات رسمی موبایل اقدام مناسبی بود، افزود: با این حال کاهش واردات رسمی نشان می‌دهد که سود این بخش در قاچاق است.

رگولاتوری و بخشش پروانه میلیاردی نسل 4 به رایتل

سه شنبه, ۱۰ شهریور ۱۳۹۴، ۰۳:۰۴ ب.ظ | ۱ نظر

لطف دولت در حق رایتل با اعطای مجوز آزمایشی ارتقای نسل بدون در نظر گرفتن حق لایسنس، کامل و بار دیگر بین اپراتورها تبعیض گذاشته شد.

روز گذشته مراسم ارتقای آزمایشی پروانه شرکت خدمات ارتباطی رایتل به نسل LTE و LTE-Advanced با حضور وزرای ارتباطات و کار در سالن تلاش وزارت کار برگزار و به شکل نمادین پروانه ارتقای نسل به رایتل اعطاء شد.

اپراتورهای ایرانسل و همراه اول در نیمه سال گذشته موفق به دریافت مجوز ارتقا به نسل‌های بالاتر ارتباطی شدند اما از آن جهت که رایتل اپراتوری تازه کار و در انحصار 3G بود، کمی با تأخیر مجوز ورود به نسل چهارم را دریافت کرد.

در حالیکه مجوز ارتقا نسل رایتل به صورت آزمایشی است اما هیچ نمودی از این موضوع در تبلیغات و بنرهای نصب شده در سالن مراسم به چشم نمی‌خورد و حتی در اِستند پشت تریبون سخنرانی اینگونه نوشته شده بود "4G رایتل هم‌اکنون در شهر شما"؛ در حالیکه مجوز آزمایشی ارائه خدمات نسل چهارم این اپراتور برای سه شهر تهران، کرج و کیش صادر شده است.

مجوز آزمایشی رگولاتوری به این اپراتور که در قالب توافقی نمادین تا پایان دوره تست و رسمی شدن بهره‌برداری از خدمات این نسل ارائه شده، معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی خطاب به مدیر عامل رایتل نوشته است:

"با توجه به مصوبه شماره یک جلسه شماره 220 مورخ 94/6/8 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در خصوص ارتقا پروانه فعالیت رایتل برای ارائه خدمات تلفن باند پهن مبتنی بر فناوری نسل چهارم از قبیل LTE و LTE-Advanced براساس استانداردهای ITU و 3GPP، این شرکت می‌تواند یک پروژه آزمایشی برای تست تجهیزات و شبکه بدون بهره‌برداری تجاری و واگذاری خدمات به صورت عمومی به مدت حداکثر 2 ماه از تاریخ این نامه(94/6/9)، در شهرهای تهران، کرج و کیش در نقاط تعیین شده در فهرست پیوست اجرا کند.

به گزارش تسنیم، بهره‌برداری تجاری و واگذاری خدمات به صورت عمومی و خارج از نقاط فوق، صرفا پس از تصویب شرایط و ضوابط ارتقا پروانه آن شرکت در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات و تنظیم الحاقیه مربوطه و امضا و مبادله آن امکانپذیر بوده و هرگونه تبلیغات تجاری در خصوص این شبکه در دوره اجرای آزمایشی مجاز نیست."

بنابراین حداقل تا 2 ماه نسل چهارم رایتل در شهر شما نخواهد بود و تنها در نقاط خاص تهران، کرج و کیش به شکل آزمایشی ارائه می‌شود.

علی‌رغم اینکه انتظار می‌رفت در اعطای مجوز ارتقای آزمایشی پروانه این شرکت همچون دو اپراتور دیگر (همراه اول و ایرانسل) برخورد شود اما باز هم شاهد تبعیض در برخورد با این اپراتور 100 درصد دولتی و متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی بودیم.

همراه اول و ایرانسل در زمان موافقت کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات برای ورود آزمایشی به نسل‌های بالاتر ارتباطی با الحاقیه‌ای تحت عنوان حق لایسنس نسل‌های جدید ارتباطی روبرو شدند که به تأیید هیات دولت هم رسید؛ لذا به هر دو اپراتور اول و دوم موبایل پیش از تست نسل‌های جدید ارتباطی گفته شد که برای ارتقای پروانه باید رقم 300 میلیارد تومان را به حساب خزانه دولت واریز کنند.

اما اکنون که شاهد دریافت مجوز پایلوت ورود به نسل چهارم برای رایتل هستیم، هیچ حرف و حدیثی از حق لایسنس این اپراتور مطرح نیست و حتی صدری مدیر عامل رایتل هم در نشست خبری که به مناسبت ارتقای آزمایشی به نسل بالاتر ترتیب داده بود در پاسخ به این سوال که حق لایسنس شما چه میزان بوده است؟، گفت: مذاکره‌ای با کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات می‌کنیم تا ببینیم چه می‌شود.

ادامه لطف دولت به رایتل بعد از قرار دادن انحصار در پروانه اولیه آن، تمدید مدت زمان انحصار 18 ماهه، مسکوت گذاشتن جرایم این اپراتور بابت تأخیر در پوشش خدمات جاده‌ای و باز کردن شبکه همراه اول و ایرانسل روی مشترکان رایتل از طریق رومینگ ملی، این بار نوبت حق لایسنس است.

اعلام جنگ فیس‌بوک به هکرها

سه شنبه, ۱۰ شهریور ۱۳۹۴، ۰۲:۵۸ ب.ظ | ۰ نظر

برنامه نویسان شبکه اجتماعی فیس بوک برنامه ای با عنوان ThreatExchange را نوشته اند که امکان به اشتراک گذاری اطلاعات مربوط به حملات سایبری را برای شرکت های شناخته شده سراسر دنیا فراهم می کند.

به گزارش ایرنا از ساینس، این نرم افزار علاوه بر گردآوری اطلاعات هکرها، نقاط مشترک آن ها، نقشه محل های وقوع حملات و تکنیک ها و روش های مورد استفاده آن ها را نیز شناسیی و اعلام می کند.

در گذشته نیز اقدامات مشابهی برای مقابله با حملات سایبری انجام شده است که از بین آن ها می توان به Soltra برای گردآوری تهدیدات نسبت به خدمات مالی، Threat Central برای تحلیل و به اشتراک گذاری اطلاعات حملات سایبری نسبت به کاربران محصولات HP و دستور اخیر رئیس جمهور ایالات متحده در رابطه با گردآوری و به اشتراک گذاری اطلاعات مربوط به مجرمین و حملات سایبری اشاره کرد.
با وجود این بسیاری از شرکت ها به دلایل مختلف از جمله ترس از جاسوسی سایبری یا شکایت کاربران و حتی ترس از این که وقوع این حملات تبدیل به بهانه ای در دست سایر رقبا شود، اطلاعات خود را در اختیار سایرین قرار نمی دهند.
اما فیس بوک معتقد است با ایجاد زمینه مناسب می تواند تمام شرکت ها را برای این کار تشویق کند. به همین علت نرم افزار خاصی را در اختیار هریک از شرکت ها قرار می دهد که اطلاعات مربوط به امنیت سایبری را مستقیما از روی سیستم های کامپیوتری شرکت گردآوری می کند و کارمندان تنها با همان نرم افزارهای عادی سروکار دارند که قبلا برای نظارت بر امنیت سایبری شرکت استفاده می کردند. به علاوه برای اطمینان از رعایت حریم خصوصی، شرکت ها می توانند مشخص کنند که اطلاعات در اختیار چه اشخاصی قرار گیرد.
بر اساس اعلام فیس بوک، برای عرضه این خدمات هیچ هزینه ای را از شرکت ها دریافت نمی کند.
ماه گذشته یک هرزنامه نویس که با لقب spam king شناخته می شود، به دلیل ورود غیرمجاز به حساب های فیسبوک و ارسال میلیون ها پیغام ناخواسته برای سایر کاربران در طول یک بازه 3 ماهه، توسط دادگاه محکوم شد. فیسبوک در تلاش است تدابیری را به کار گیرد که مواردی از این دست تکرار نشود.

مرکز آمار: 21 میلیون کاربر اینترنت داریم

سه شنبه, ۱۰ شهریور ۱۳۹۴، ۰۲:۵۶ ب.ظ | ۰ نظر
براساس جدیدترین یافته های مرکز آمار در طرح آمارگیری'استفاده خانوارهای ایرانی از فناوری اطلاعات و ارتباطات' که از 21 دیماه تا 10 بهمن ماه 1392 استخراج شده است، از مجموع 22.8 میلیون خانوار کشور، حدود 8.6 میلیون خانوار(37.8 درصد)در محل سکونت به اینترنت دسترسی داشته اند که از این تعداد 7.6 میلیون خانوار (87.7 درصد) در نقاط شهری و 1.1 میلیون خانوار (12.3 درصد) در نقاط روستایی زندگی می کرده اند، اندازه این سهم برای خانوارهای شهری 45.1 درصد و برای خانوارهای روستایی 17.5 درصد است.

همچنین از کل خانوارهایی که در محل سکونت خود به اینترنت دسترسی داشته اند، نحوه دسترسی 3.8 میلیون خانوار (41.1 درصد)حداقل باند پهن ثابت عمدتا بصورت ADSL، نحوه دسترسی 2.6 میلیون خانوار (30.2 درصد)حداقل باند پهن بی سیم عمدتا بی سیم های ثابت زمینی مانند WiMaxو WiFi، نحوه دسترسی بالغ بر 833 هزار خانوار (9.7 درصد) حداقل باند باریک ثابت عمدتا Dial-Up و نحوه دسترسی حدود 842 هزار خانوار(9.8 درصد)حداقل باند باریک سیار عمدتا GPRS بوده است، ضمن آنکه نحوه دسترسی 2.3 میلیون خانوار (26.6 درصد) اظهار نشده است.

** مقایسه شاخص های فاوا در خانوارهای کشور در طول سه دوره آمارگیری
مقایسه خانوارهای کشور در طول سه دوره آمارگیری از شاخص های فناوری اطلاعات و ارتباطات، نشان می دهد که در سال 1392 نسبت به سال 1387، سهم خانوارهای تلفن ثابت 11 درصد، سهم خانوارهای دارای تلفن همراه 21.2 درصد، سهم خانوارهای دارای رایانه 15.7 درصد و سهم خانوارهای دارای دسترسی به اینترنت محل سکونت 19.6 درصد رشد داشته است.
همچنین در سال 1392 نسبت به سال 1389 سهم خانوارهای دارای تلفن ثابت 1.3 درصد، سهم خانوارهای دارای تلفن همراه 6.8 درصد، سهم خانوارهای دارای رایانه 10.7 درصد و سهم خانوارهای دارای دسترسی به اینترنت در محل سکونت 16.4 درصد بیشتر شده است.

** ضریت نفوذ تلفن همراه در کشور
از مجموع 77.1 میلیون نفر جمعیت کشور که حدود 70.6 میلیون نفر آن 6 ساله و بیشتر می باشند، تعداد 47.4 میلیون نفر که همگی در گروه سنی 6 ساله و بیشتر قرار دارند، دارای تلفن همراه بوده که از این تعداد 37 میلیون نفر در نقاط شهری و 10.4 میلیون نفر در نقاط روستایی ساکن بوده اند.
براین اساس ضریب نفوذ تلفن همراه در کشور و در بین افراد 6 ساله و بیشتر 67.2 درصد است که برای نقاط شهری 72.1 درصد و برای نقاط روستایی 54.2 درصد است.

** ضریب نفوذ رایانه در کشور
براساس این گزارش همچنین از 24.4 میلیون نفر از جمعیت کشور که 24.2 میلیون نفر آنها افراد 6 سال به بالا هستند، کاربر رایانه بوده اند. از این جمعیت 21.2 میلیون نفر در نقاط شهری و 3 میلیون نفر در نقاط روستایی زندگی می کرده اند که نشان می دهد ضریب نفوذ رایانه در کشور 31.7 درصد بوده است.
همچنین ضریب نفوذ رایانه در بین افراد شش سال و بیشتر کشور 34.3 درصد و برای نقاط شهری و روستایی به ترتیب 41.4 و 15.5 درصد می باشد.

** ضریب نفوذ اینترنت در کشور
براساس آمارگیری سال 1392 از مجموع 77.1 میلیون نفر جمعیت کشور، تعداد 21.2 میلیون نفر کاربر اینترنت بوده اند که نشان می دهد 27.4 درصد جمعیت از اینترنت استفاده کرده اند، همچنین 31.7 درصد از جمعیت کشور از رایانه و 61.5 درصد از تلفن همراه استفاده کرده اند.
به گزارش ایرنا، همچنین از کل جمعیت کشور حدود 70.6 میلیون نفر افراد شش سال به بالا می باشد، از این تعداد 21.1 میلیون نفر کاربر اینترنت بوده که بیانگر ضریب نفوذ 30 درصدی است و در مقایسه با سال 1387 (12 درصد) و 1389 (15.9 درصد) افزایش چشمگیری داشته است.
ضریب نفوذ اینترنت شهری و روستایی کشور در گروه سنی 6 سال و بیشتر به ترتیب 36.6 و 12.3 درصد بوده است.

** خانوارهای کشور و وضعیت برخورداری از تلفن و رایانه
براساس این گزارش، از مجموع خانوارهای کشور حدود 22.3 میلیون خانوار (97.6)درصد در محل سکونت به تلفن (ثابت یا همراه یا هردو)دسترسی داشته اند، اندازه این سهم به ترتیب برای خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب 98.9 درصد و 93.9 درصد بوده است.
از مجموع خانوارهای دارای تلفن کشور، 5 درصد تنها دارای تلفن ثابت، 1.5 درصد دارای تلفن همراه و 91 درصد دارای تلفن ثابت و همراه بوده اند.
براساس این گزارش 10.5 میلیون خانوار (45.9 درصد) در محل سکونت به رایانه دسترسی داشته اند، همچنین 54 درصد خانوارهای شهری و 23.3 درصد خانوارهای روستایی کشور در محل سکونت به رایانه دسترسی داشته اند.

** وضعیت دسترسی خانوارهای کشور به رادیو و تلوزیون
همچنین از مجموع 22.8 میلیون خانوار کشور، حدود 13 میلیون خانوار (57 درصد) در محل سکونت خود به رادیو و 22.5 میلیون خانوار (98.4 درصد)به تلویزیون دسترسی داشته اند.
اندازه سهم دسترسی به رادیو و تلوزیون به ترتیب برای خانوارهای شهری 61.1 و 98.9 درصد و برای خانوارهای روستایی نیز به ترتیب 45.5 و 97.1 درصد بوده است.

دریافت کارمزد از تراکنش‏های بانکی یکی از موضوعات دامنه دار در نظام بانکی است. چند سالی است که بانک‎ مرکزی می‎خواهد نظام کارمزد را مستقر کند و بعد از آن بانک‎ها را به کسب درآمد از این طریق تشویق کند.
فناوران - هدف اصلی بانک مرکزی از این کار کاهش بار سودآوری بانک‎ها از محل واسطه‎گری وجوه و در نهایت کاهش هزینه تمام شده پول است. اما از سوی دیگر اجرای نظام کارمزد محور بانکی بعد از اینکه سال‎ها این خدمات با قیمت‎های بسیار پایین یا رایگان در اختیار مردم قرار گرفته است کاری سخت است. بسیاری از گروه‎های مخاطب این تغییر فاز را نمی‎پذیرند و نمونه مهم آن هم فروشگاه‎داران هستند که در مقابل پرداخت هزینه کارمزد به شدت مقاومت می‎کنند. برخی بانک‎ها هم حاضر نیستند وارد مناقشه جدی با پذیرندگان شوند. اوایل کار با این دیدگاه که استفاده از این خدمات نوین ‎ممکن است از سوی مردم پس زده شود تبلیغات گسترده‎ای انجام شد و اغلب این خدمات هم رایگان ارایه می‎شد. حتی در جایی مسابقه بانک‎ها برای نصب کارتخوان‎هایشان روی میز فروشگاه‎ها صدای مشتریان را هم درآورده بود. حالا به یک باره ورق برگشته و با توجه به استقبال زیادی که از این نوع خدمات شده، ارایه دهندگان را به فکر فروش خدمات انداخته است. البته محور اصلی در این زمینه بانک مرکزی است. چراکه بانک مرکزی به شدت بانک‎ها را تحت فشار قرار داده که در این جهت حرکت کنند. 
حالا خبرها حاکی از این است که فشارهای بانک مرکزی رنگ عملی هم به خود گرفته است. به این صورت که خود بانک‎ها موظف شده‎اند برای استفاده از خدمات پایا کارمزد پرداخت کنند. 
بر اساس برخی شنیده‌ها مسوولان بانک مرکزی قصد دارند با تعیین کارمزد حدود ۵۰ تومان برای تراکنش‌های پایا از بانک‎های پذیرنده کارت بابت هر تراکنش کامزد کسر شود و در واقع به صورت غیرمستقیم کارمزدی که از فروشنده باید اخذ شود را از این بانک‎ها دریافت کنند.   در این سال‎ها امکان پیاده سازی و اصلاح نظام کارمزد در سطح پایانه‎های فروشگاهی فراهم نشد.
در این مدت به همان نسبت که تراکنش‎های خرید افزایش یافته سهم هر پی اس پی  هم  کاهش یافته است. در چنین شرایطی ضرورت اصلاح نظام کارمزد بیش از هر زمان دیگری خودنمایی می‎کند اما سوال این است که با تعیین کارمزد برای شبکه پایا و دریافت آن از خود بانک‎ها این نظام معیوب اصلاح می‎شود؟ پاسخ به این سوال قطعا منفی است. اصلاح نظام کارمزد یکی از ضرورت‎های حوزه پرداخت الکترونیکی است، اما پیش شرط آن هم اصلاح یک سری زیر ساخت‎ها در این حوزه است.  در حال حاضر بانک‎ها به عنوان مالک و سهامدار عمده با اکثریت مطلق شرکت‎های پی اس پی از اینکه  این شبکه  به سمت کارمزد سوق پیدا کند ناراضی نیستند اما در حال حاضر چنان در چنبره تنگنای اعتباری قرار دارند که  از هر گونه  پذیرش ریسکی  که مدل فعلی را مختل کند دوری می کنند بر این اساس به نظر می‎رسد شاید بهتر باشد ابتدا شرکت شاپرک و شرکت‎های پرداخت به سمت تحکیم بسترهای شبکه پرداخت حرکت کنند. از سوی دیگر هنوز بسیاری از پایانه‌های فروشگاهی شناسنامه و محل مشخصی ندارند. تا زمانی که چنین شناسنامه ای که به صورت آنلاین تحت نظارت باشد وجود نداشته باشد طبعا انتظار وجود یک شبکه مطمئن  پرداخت را نمی‎توانیم داشته باشیم. حتی ابزارهایی چون تهیه لیست پذیرندگان سیاه هم اثربخشی چندانی در بهبود وضعیت نخواهد داشت.

وعده ایجاد 100 هزار شغل ICT در سال 94

سه شنبه, ۱۰ شهریور ۱۳۹۴، ۰۲:۳۶ ب.ظ | ۰ نظر
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تصمیم گیری ایجاد ۱۰۰هزار شغل در صنعت فناوری اطلاعات در شورای عالی اشتغال خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی ربیعی دیروز در مراسم ارتقاء پروانه فعالیت اپراتور تلفن همراه رایتل وابسته به سازمان تامین اجتماعی تاکید کرد: هدفگذاری برای ایجاد ۱۰۰ هزار شغل در حوزه فناوری اطلاعات در دستور کار است که امیدواریم به مرحله اجرا برسد.

وی با بیان اینکه شستا (شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی) دیگر حیات خلوت دولت نیست، اضافه کرد: تامین اجتماعی استقلال بیشتری نسبت به گذشته دارد و رئیس جمهور نیز تاکید ویژه ای بر این مسئله داشته است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: پیشرفت این پروژه نشان می دهد که کاربران جای کارگرهای تامین اجتماعی را خواهند گرفت.

وی با اشاره به سرعت توسعه نسل های تلفن همراه، گفت: در زمینه فضای مجازی از سالهای قبل تحقیقاتی داشته ام و آسیب پذیری روابط دختر و پسر در فضای مجازی، همچنین رابطه انسان در این فضا و نیز اخلاق و اینترنت را مورد بررسی قرار داده ام. در این تحقیقات مشخص شد که بیشترین مصرف کاربران در فضای مجازی مربوط به چت است.

وی گفت: اما تحقیقی که یکی از دانشجویان اینجانب به تازگی انجام داده است، نشان می دهد که این نوع مصرف تغییر کرده و هم اکنون بالاترین مصرف اینترنت به اقتصاد و پس از آن به بعد علمی مربوط می شود.

وزیر کار با بیان اینکه کنش اقتصادی در فضای مجازی رتبه اول را گرفته است، افزود: در همین حال تاثیرات مثبت اخلاقی در فضای مجازی دیده می شود و نسل های موبایل نیز تاثیرات مثبت فرهنگی را به همراه خواهند داشت.

ربیعی با بیان اینکه اتفاق بزرگی در اقتصاد و مدیریت دانش با ارتقاء تلفن همراه به وجود خواهد آمد، خاطرنشان کرد: استفاده از موبایل، سبک زندگی بهتر و استحکام خانواده را به همراه خواهد داشت.

درس‌های «واتسون» درباره مغز انسان

سه شنبه, ۱۰ شهریور ۱۳۹۴، ۰۲:۳۴ ب.ظ | ۰ نظر
ما همواره از دانش و یافته‌های خود استفاده می‌کنیم تا هوش مصنوعی بالاتری طراحی کنیم. اما به این فکر کرده‌اید که هوش مصنوعی درباره هوش انسان چه چیزی به ما یاد می‌دهد؟ یکی از باهوش‌ترین مغزهای متفکر ماشینی، ابرکامپیوتر واتسون شرکت IBM است که در سال 2011 مهم‌ترین دستاورد خود را در زمینه سیستم رایانش شناختی به معرض نمایش گذاشت و توانست تفکر خلاقانه را در یک فضای روباتیک خلق کند.
Engadget- استیو آبراهامز، رییس بخش توسعه واتسون IBM می‌گوید: اوج موفقیت ما در زمینه هوش انسانی، توانایی ما در ایجاد خلاقیت در مغز ماشینی است. من به عنوان یک متخصص هوش مصنوعی، باید بدانم که مردم چگونه کار می‌کنند و یکی از بزرگ‌ترین قطعات پازل برای درک نحوه کار کردن افراد این است که خلاقانه فکر کنیم. 
واتسون که به تازگی بخش دیگری به عنوان واتسون آشپز را اضافه کرده است، با تحلیل غذاها و ذخیره دستور پخت غذاهای مختلف، همانند یک آشپز ماهر دستور غذاهای جدید می‌دهد.
حال با توجه به این که واتسون را به عنوان یک ابرکامپیوتر خلاق و پیشرفته می‌شناسیم، می‌خواهیم بدانیم که چیزهایی را می‌توانیم از آن یاد بگیریم:
 ابهام اثر مغز
در نبود اطلاعات، تمایل به اجتناب از گزینه‌هایی داریم که در مورد آنها زیاد نمی‌دانیم یا اعتماد به نفس کافی برای انتخاب آن گزینه نداریم. دانشمندان رفتارشناس این تمایل را «اثر ابهام» می‌گویند که یک بایاس شناختی یا تعصب شناختی در زمانی که قدرت تصمیم گیری ما به دلیل نبود اطلاعات تحت الشعاع قرار می‌گیرد، به وجود می‌آید.  به طور مثال، برخی سرمایه گذاران پول خود را کمتر در بخش‌های ریسک پذیر سرمایه می‌کنند و بیشتر تمایل دارند روی چیزهای سرمایه گذاری کنند که قابلیت پیش بینی بیشتری دارند. 
بایاس‌های شناختی و یافتن اطلاعات در زمانی که به جریانی شک داریم، به ما کمک می‌کنند که بهترین و آگاهانه ترین تصمیم را بگیریم. 
 علاقه به تایید شدن
یکی از مواردی که باعث شد واتسون بتواند خود را به عنوان یک سرآشپز ماهر مطرح کند، مقاومت در برابر سوگیری (Bias) مورد تایید واقع شدن است. 
یکی دیگر از سوگیری‌هایی که خیلی از ما مستعد آن هستیم، تمایل به تایید شدن یا تمایل به جست وجوی شواهدی است که ما را برای انجام کاری تایید می‌کنند. این سوگیری یا شاید قفل ذهنی، بر روشی که ما را به حل مشکل هدایت می‌کند، تاثیرگذار است. به طور مثال، زمانی که در حال تایپ یک واژه کلیدی در موتور جست وجو هستیم، زمانی که موتور جست وجو یک سری کلمات پیش فرض را شبیه به آنچه مدنظر ماست، ارایه می‌ دهد، خود بر تمایل ما به تایید شدن تاثیر می‌گذارد. 

روبـات عزیز! لطفا شلنـگ تخته نینـداز

سه شنبه, ۱۰ شهریور ۱۳۹۴، ۰۲:۳۲ ب.ظ | ۱ نظر
دانشمندان دانشگاه فناوری چلمرز معتقدند که با کم کردن شتاب روبات‌های صنعتی، میزان مصرف انرژی را می‌توان تا 40 درصد کاهش داد و آنها سعی کردند که با بهینه‌سازی الگوریتم حرکت این روبات‌ها از میزان اتلاف انرژی در آنها جلوگیری کنند.
Chalmers- روبات‌هایی که با سرعت زیاد حرکت می‌کنند و حرکات‌شان شلنگ‌تخته‌ای است هم خودشان دچار مشکل می‌شوند و هم آدم‌های اطرافشان را عصبی می‌کنند. اکنون شرکت جنرال موتورز آمریکا که یکی از غول‌های خودروسازی و صنایع مرتبط با آن در جهان است برای چاره‌اندیشی در این راه سرمایه‌گذاری کرده است. 
تحقیقات تازه نشان می‌دهد که حرکات سریع و بدون وقفه و خشک روبات‌ها نه ‌تنها باعث تصادف و اختلال در کار خود آنها می‌شود، بلکه 40 درصد انرژی بیشتری را می‌طلبد. محققان در این تحقیق متوجه شدند که روبات‌هایی که با الگوریتم‌های نرم‌تر کار می‌کنند و می‌توانند خود را تطبیق دهند، انرژی بسیار کمتری نسبت به مشابه‌های عجول خود نیاز دارند. در کارخانه‌های فعلی، روبات‌ها با حداکثر سرعت خود به کار مشغولند و گاهی از خط تولید جلو می‌افتند و باید منتظر بمانند تا همکاران اتوماتیک یا انسانی آنها مرحله کار خود را به اتمام برساند. برای حل این مشکل، کدهای تازه‌ای توسط این محققان نوشته شد که روبات‌های صنعتی را به موجودات نرم‌خوتری تبدیل می‌کند و این به نفع همه است. 
نیمی از انرژی الکتریکی مصرفی در شرکت عظیم جنرال موتورز، توسط روبات‌ها مصرف می‌شود و اگر راهی وجود داشته باشد که این شرکت بتوان این میزان مصرف را نصف کند، حتما برای داشتن کدها و الگویتم‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند. این کار اتفاق افتاده به زودی شاهد اجرای آن در بخشی از خطوط تولید جنرال موتورز خواهیم بود. محققان این پروژه اظهار امیدواری کرده‌اند در راستای جلوگیری از اتلاف انرژی در جهان، این الگوریتم‌های تازه به‌زودی در روبات‌ها به کار گرفته شود تا در سراسر جهان شاهد کاهش مصرف انرژی باشیم.  بازوهای روباتیک، یکی از ارکان کارخانه‌های صنعتی امروز دنیا در خط مونتاژ هستند که بخش زیادی از اتلاف وقت را از بین برده‌اند و در صورتی که بتوانند بر اتلاف‌های انرژی خود نیز چیره شوند، پیشرفت بزرگی در صنایع ایجاد خواهند کرد.(منبع:فناوران)

18 شرکت FCP از آبان آغاز به کار می‌کنند

سه شنبه, ۱۰ شهریور ۱۳۹۴، ۰۲:۳۱ ب.ظ | ۰ نظر
معاون وزیر ارتباطات از ورود ۱۸ اپراتور جدید به بازار خدمات اینترنت پرسرعت کشور خبر داد و گفت: پروانه فعالیت این اپراتورها آبان ماه صادر می شود.

علی اصغر عمیدیان در گفتگو با خبرنگار مهر، در مورد آخرین وضعیت متقاضیان دریافت پروانه فعالیت در حوزه خدمات ارتباطات باندپهن ثابت ( FCP ) که قرار است جایگزین خدمات دهندگان PAP در کشور شوند، اظهار داشت: تاکنون وضعیت ۶ شرکت برای دریافت پروانه فعالیت مشخص شده است و به زودی نیز وضعیت ۱۲ متقاضی دیگر نهایی می شود.

وی با اشاره به اینکه ورود ۱۸ اپراتور به بازار اینترنت FCP در حال بررسی نهایی است، ادامه داد: ۶ شرکت متقاضی تمامی شرایط دریافت پروانه فعالیت را داشته اند و ۱۲ شرکت باقی مانده به دلیل اشتراک در سهام و سرمایه گذاری، واجد شرایط دریافت این پروانه نبوده اند که در حال رفع این تداخل طبق مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات هستند.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه قرار بود پروانه فعالیت خدمات دهندگان FCP در هفته دولت اعطا شود افزود: به دلیل آماده نشدن تمامی متقاضیان دریافت این پروانه، اعطای مجوز به زمان دیگری موکول شده است.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: پیش بینی می شود با آماده شدن شرایط دریافت کنندگان پروانه FCP تا آبان ماه امسال پروانه فعالیت اپراتورهای جدید اینترنت پرسرعت صادر شود و این اپراتورها کار خود را آغاز کنند.

وی گفت: طبق مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، محدودیتی در واگذاری پروانه FCP به متقاضیان خدمات دهی در حوزه اینترنت وجود ندارد اما برای ارائه خدمات نسل چهارم ارتباطات پرسرعت ثابت (LTE ثابت) امکان ارائه باندفرکانسی به تمامی متقاضیان وجود نخواهد داشت و این شرکتها باید با یکدیگر تشکیل کنسرسیوم داده و در قالب دو کنسرسیوم، باند فرکانسی دریافت کنند.

به گزارش مهر، پروانه فعالیت شرکتهای ارائه دهنده خدمات اینترنت پرسرعت در کشور پس از گذشت ۱۰ سال به پایان رسیده و براین اساس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی قوانین جدیدی را تحت عنوان پروانه های فعالیت در حوزه اینترنت موسوم به خدمات ارتباطات باندپهن ثابت – FCP – مصوب کرده است.

دریافت کنندگان پروانه FCP می توانند بدون محدودیت تکنولوژی و با رعایت انحصار شبکه زیرساخت و شبکه های ماهواره ای، هرگونه سرویس مرتبط با اینترنت را در کشور ارائه کنند؛ حتی پس از اتمام دوره انحصار اپراتور فیبرخانگی که مربوط به نیمه اول سال ۹۵ می شود شرکتهای دارنده پروانه FCP مجاز خواهند بود شبکه فیبرنوری نیز ایجاد کنند و سرویس های مرتبط با این حوزه را ارائه دهند.

در این پروانه علاوه بر اینکه این شرکتها می توانند شبکه ایجاد کنند و یا از شبکه های موجود مخابرات و زیرساخت نیز استفاده کنند، برای توسعه فعالیت در شهرهای کوچک نیز الزام خواهند داشت؛ به این معنی که طبق مجوز صادر شده باید سالانه حداقل ۲۰ هزار پورت اینترنت در خارج از مراکز استانهای کشور ایجاد کنند که این تصمیم در راستای توسعه متوازن ارتباطات در کشور اتخاذ شده است.

در پروانه خدمات ارتباطات باند پهن ثابت، مجوزهایی که صادر می شود تمامی امکانات را در حد پروانه شرکت مخابرات ایران به متقاضیان واگذار می کند و حق امتیاز دریافت پروانه های جدید خدمات اینترنت در کشور – FCP – مبلغ ۲۰ میلیارد تومان درنظر گرفته شده است؛ در همین حال این شرکتها ملزم به رعایت سایر تعهدات مالی از جمله تسهیم درآمد ۳ درصد به صورت سالانه به دولت هستند. این شرکتها در صورت عدم رعایت الزامات پروانه نیز مشمول جریمه و اخطار و تذکر خواهند شد.

پروانه فعلی شرکتهای ارائه کننده خدمات اینترنت پرسرعت در کشور - PAP ها - تا ۱۵ شهریورماه ۹۴ با هدف قطع نشدن فعالیت این شرکتها، تمدید شده است.

سه سند توسعه فاوا در آموزش و پرورش

سه شنبه, ۱۰ شهریور ۱۳۹۴، ۰۲:۲۷ ب.ظ | ۰ نظر

رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش، تاریخچه فناوری اطلاعات در این وزارتخانه را تشریح کرد.

به گزارش فارس، محمدحسین سلیمی جهرمی امروز در چهل و یکمین مجمع عمومی مدیران دبیرخانه‌های نظام اداری کشور که در سالن مرکز آفرینش‌های هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، اظهار داشت: آموزش و پرورش به عنوان بزرگ‌ترین و گسترده‌ترین دستگاه کشور با وظایف متنوع و گوناگون و مخاطبان مختلفی مانند دانش‌آموز، معلم، کارکنان اداری و اولیا دانش‌آموزان در ارتباط است که به عنوان دستگاه پیشرو و از پیشگامان استفاده از فناوری اطلاعات محسوب می‌شود.

وی افزود: در آموزش و پرورش از سال 1370 و همزمان با اجرای نظام جدید متوسطه (نیم سالی واحدی)، فناوری اطلاعات وارد حیطه آموزش و پرورش شد و از سال 1371 در حوزه آموزش از این تکنولوژی استفاده شد و از سال 1372 به بعد در حیطه پرسنلی از تکنولوژی تحت DOS و آفلاین بهره برده شد.

سلیمی جهرمی با بیان اینکه در طی 23 سال گذشته فعالیت‌های آموزش و پرورش متناسب با تکنولوژی، رشد کرده است، خاطر نشان کرد: از سال 1384 به بعد که وارد فضاهای جدی‌تر دولت الکترونیک شدیم، آموزش و پرورش هم اقدام به تدوین سند توسعه فاوا کرد.

رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش با اشاره به سه سند مهم فناوری در آموزش و پرورش گفت: اهداف و راهبردهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، سند برنامه درسی ملی (حوزه تربیت و یادگیری کار و فناوری) و سند توسعه فاوا به عنوان سه سند مهم فناوری در آموزش و پرورش محسوب می‌شود.

وی در خصوص نگاه کلان توسعه فناوری در آموزش و پرورش عنوان کرد: باید در 5 حوزه زیرساخت، محتوا، آموزش دانش‌آموزان، مدیریت آموزش و پرورش و فرآیندهای اجرایی آموزش و پرورش به توسعه فناوری توجه کنیم.

سلیمی جهرمی با اشاره به ایجاد شبکه ملی مدارس (رشد) در آموزش و پرورش گفت: در شبکه ملی مدارس یک فضای الکترونیکی یاددهی و یادگیری ایجاد شد که در آن می‌توان به متن الکترونیک کتب درسی، نرم‌افزارهای آموزش چند رسانه‌ای، انجمن‌های گفت‌وگو، پایگاه‌های مدارس و آموزش و پرورش، رشته‌های تحصیلی و دانشگاه‌ها اشاره کرد.

مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده شرکت مخابرات ایران ، با حضور 96/2 درصد سهامداران، شامل سهامدار اصلی (شرکت توسعه اعتماد مبین )، نماینده دولت و نماینده سهام عدالت برگزار و با رای سهامدار عمده، دو نماینده حقوقی در هیات مدیره این شرکت معرفی شدند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت مخابرات ایران ، مجمع عمومی عادی شرکت مخابرات ایران به‌صورت فوق‌العاده برای تکمیل اعضای هیات مدیره، صبح امروز برگزار و وزارت امور اقتصادی و دارایی به نمایندگی از دولت و شرکت سرمایه‌گذاری استان اصفهان به نمایندگی از سهام عدالت ، به‌عنوان دو عضو حقوقی هیات مدیره این شرکت معرفی شدند.  

همچنین ، اعضای حقوقی مشخص‌شده مکلف‌اند حداکثر ظرف مدت 30 روز نسبت به معرفی نمایندگان حقیقی خود برای حضور در جلسات آتی هیات مدیره این شرکت اقدام کنند. 

بر اساس ماده 30 اساسنامه شرکت مخابرات ایران درصورتی‌که هر یک از اعضای هیات مدیره 4 جلسه غیبت متوالی یا بیش از 6 جلسه غیبت غیرموجه در هیات مدیره داشته باشند مجمع عمومی عادی به‌صورت فوق‌العاده می‌تواند نسبت به تکمیل  اعضای هیات ‌مدیره اقدام کند . 

گفتنی است علی‌رغم اینکه سهامدار عمده (مالک بلوک 50درصد +یک سهم) قادر بود برای انتخاب دو عضو حقوقی هیات مدیره نیز تصمیم‌گیری و اعلام کاندیداتوری کند، اما برای  همراهی و تعامل با دولت از کاندیداتوری برای هیات مدیره انصراف داد تا شرکت سرمایه‌گذاری استان اصفهان به نمایندگی از سهام عدالت و وزارت امور اقتصادی و دارایی به نمایندگی از دولت اعلام کاندیداتوری کنند. 

در ابتدای این جلسه ، زارعیان ، مدیر کل روابط عمومی و اموربین الملل شرکت مخابرات ایران با تشکر از حضور حداکثری سهامداران در مجمع گفت : هدف سهامدار عمده ، تعامل با دولت است و اگر الزام قانونی نبود ، شاید این مجمع برگزار نمی شد .
وی افزود : بر اساس ماده 30 اساسنامه،  این شرکت موظف است برای تکمیل اعضای هیات مدیره تشریفات قانونی را رعایت کند و امروز در همین چارچوب، مجمع را در حضور نمایندگان سهامدار عمده، وزارت امور اقتصادی و دارایی و سهام عدالت برگزار می کنیم . 

بازار داغ کلاهبرداری با برچسب‌های موبایل

سه شنبه, ۱۰ شهریور ۱۳۹۴، ۱۰:۴۹ ق.ظ | ۰ نظر

شاید شما هم پای صحبت افرادی نشسته باشید که حتی صدها هزار تومان را بابت یک برچسب ساده گوشی تلفن همراه پرداخت کرده‌اند اما آیا ممکن است به بهانه داشتن چنین قیمتی یک برچسب، خاصیتی فوق العاده داشته باشد؟

بازار داغ کلاهبرداری و گران فروشی در زمینه تلفن همراه و تجهیزات آن چنان گسترده است که گاهی می توان گوشی‌های قلابی با شکل و شمایلی دقیقا شبیه گوشی اپل را به قیمت 200 هزار تومان خرید و گاهی هم برای خرید یک قاب ساده یا برچسب دهها و یا صدها هزار تومان هزینه کرد. اما در این میان بی شک اطلاعات خریداران موجب می شود در آَشفته بازار موجود ضرر و زیان کمتری متوجه فرد شود.

یکی از مواردی که برای خرید آن معمولا قیمتهای بسیار متنوعی اعلام شده و بعضا این قیمتها حتی تا 200 هزار تومان و بالاتر هم می‌رسد برچسب‌های محافظ تلفن همراه است. برخی فروشندگان با ارائه توضیحاتی مانند این که این نوع برچسب‌ها ضد ضربه هستند و یا قابلیت‌هایی از این قبیل دارند برای فروش آنها مبالغ قابل توجهی دریافت میکنند اما طبق گفته رئیس انجمن فروشندگان سیم‌کارت، گوشی و لوازم جانبی از یک برچسب موبایل نمی‌توان انتظار معجزه داشت و باید از پرداختن بهای بالایی که به بهانه‌های مختلف برای آن تعیین می‌شود خودداری کرد.

افشار فروتن درباره برچسب‌های محافظ گوشی تلفن همراه که از قیمتهایی حدود 2000 تومان گرفته و گاهی تا بالای صد هزار تومان هم به فروش می‌رسند، می‌گوید: این برچسب‌ها جزو لوازم جانبی گوشی تلفن همراه محسوب می‌شوند و ممکن است عده‌ای برای سودجویی اسم‌های مختلفی روی آن گذاشته و تبلیغات مختلفی برای آنها انجام دهند.

وی ادامه می‌دهد: گاهی به عنوان مثال گفته می‌شود که برخی برچسب‌ها ضربه‌هایی در اندازه‌های مختلف را دفع کرده و گوشی تلفن همراه را در برابر آن محافظت می کنند که طبیعتا قبول چنین مواردی به دور از منطق است.

رییس انجمن فروشندگان سیم‌کارت و گوشی همچنین معتقد است: گاهی براساس همین تعاریف برروی این برچسب‌ها قیمت‌هایی گذاشته می‌شود که در موارد متعدد بسیار دور از ذهن است اما لازم است مردم توجه داشته باشند که یک برچسب محافظ برای جلوگیری از کثیفی و خط و خش به کار می‌رود و باید در همین حد از آن انتظار داشت و برای خرید آن براساس قیمت‌های منطقی هزینه کرد.

فروتن همچنین خاطرنشان می کند: لازم است اگر فردی نسبت به خرید موبایل یا لوازم جانبی اقدام می‌کند حتما به ادعای فروشنده‌ها توجه کرده و بر همین اساس فاکتوری مناسب با ادعاهای مطرح شده دریافت کند.

وی همچنین یادآور می‌شود: به هر حال این برچسب‌ها همان طور که اشاره شد کارکرد خاص خود را دارند و نباید مردم از آن‌ها انتظار معجزه داشته باشند بر همین اساس لازم است خریداران پیش از پرداخت بهای بالا بابت این گوشیها به کارکرد آنها توجه کرده و رقمی مناسب را پرداخت کنند.

او در عین حال می گوید: البته این برچسب‌ها با توجه به این که در بسیاری از موارد از چین وارد شده و کیفیتهای مختلفی دارند، ممکن است برحسب کیفیت، قیمتهای متعددی داشته باشند اما به هر حال برای آنها یک میانگین منطقی وجود دارد و توصیه ما به مردم آن است بیش از این رقم برای خرید این برچسب‌ها هزینه نکنند.

نکته دیگر آنکه اکنون اگرچه بسیاری از تلفن‌های مدرن و تبلت‌ها مجهز به محافظ‌های صفحه‌نمایش بوده و اکثر دارای شیشه گوریلا گلس بوده‌اند که محافظ بسیار خوبی به شمار می رود، اما معمولا خریداران گوشی‌های تلفن همراه و تبلتها که مبالغ مختلفی را برای خرید دستگاه خود هزینه کرده‌اند به این نوع شیشه‌ها اعتماد چندانی نکرده و برای محکم کاری هم که شده از برچسب‌های مختلف استفاده می کنند.

البته درست است که صفحات جدید موبایل و تبلت در مقابل ضربه و خش تا حد زیادی مقاوم شده‌اند، اما این همه کاری نیست که یک محافظ صفحه نمایش انجام می‌دهد. گوریلا گلاس شیشه‌ای ضد خش است، اما جادویی نیست و اگر آن را کنار کلیدها و پول خرد درون جیب بگذارید، باید منتظر باشید که صفحه موبایل شما کمی زبر شود و حتی خط بردارد.

به گزارش ایسنا طبق اطلاعاتی که بر روی سایتهای مختلف اینترنتی ارائه شده در بازار برچسب‌هایی وجود دارد که اگر به طبقه بندی آنها بپردازیم هر یک دارای ویژگیهای خاص خود بوده و قیمت آنها هم معمولا بر همین اساس تعیین می شود.

برخی از این برچسب‌ها که دارای جنس معمولی هستند معمولا از نوع براق یا مات بوده و در ضخامت‌های مختلفی به بازار عرضه می شوند و معمولا تنها در مقابل خش از گوشی محافظت می‌کنند، اما اکثر برچسب‌های ارزان‌قیمت به دلیل ضخامتی که دارند و همچنین جنس سیلیکون ساخته شده از آن روی حالت لمسی صفحه نمایش تاثیر می‌گذارند و در آن اختلال ایجاد می‌کنند.

پس هنگام خرید توجه داشته باشید که حتی‌الامکان از برچسب‌های اینچنینی و همچنین برچسب‌های براق که به شدت اثر انگشت را جذب می‌کنند خودداری کنید.

محافظ‌های ضد تشعشع و بازتاب نور: محافظ‌های ضد تششع و بازتاب نور که ظاهری مات به گوشی می‌دهند، جلوی درخشش آن را در نور آفتاب می‌گیرند و کاربری راحت‌تری را برای کاربر ایجاد می‌کنند. این محافظ‌ها در برندهای گوناگونی و با قیمت‌های گوناگونی از 10 تا 50 هزار تومان بسته به برند و نوع گوشی در بازار موجودند.

محافظ‌های ضداثر انگشت: این نوع برچسب‌ها هم همان طور که از نام آنها پیداست در برابر اثرانگشت مقاوم هستند. برای این منظور استفاده از برچسب‌های ضدخش مات بسیار مناسب است، زیرا علاوه بر اینکه در مقابل تشعشع نور مانع ایجاد می‌کنند و ظاهر زیبایی به گوشی می‌دهند، اثر انگشت را بسیار کمتر از برچسب‌های براق جذب می‌کنند و از جذابیت گوشی نمی‌کاهند.

محافظ‌های ضد آب: اگرچه در بازار محافظ‌های صفحه نمایشی با خاصیت ضد آب موجودند، اما به واقع این محافظ‌ها خاصیتی ضد آب ندارند و تنها موجب دردسر کاربرانی می‌شوند که از این محافظ‌ها استفاده می‌کنند، زیرا با تصور ضد آب بودن این برچسب‌ها دقت چندانی در خصوص ریختن آب روی صفحه نمایش و... نمی‌کنند. پس به خاطر داشته باشید که هیچ برچسب ضد خشی به واقع ضد خش نیست!

برچسب‌های محافظ جدید با خاصیت ضد ضربه: برچسب‌های ضد ضربه نیز که بنا بر ادعای گروهی از عرضه‌کنندگان، کاملا مقابل شکستگی صفحه نمایش مانع ایجاد می‌کنند با قیمتی حدود 100 هزار تومان وارد بازار شده‌اند، اما به احتمال زیاد این برچسب‌ها نمی‌توانند به طور صد در صد مقابل ضربات و شکستگی‌ها مانع ایجاد کنند.

یک روانشناس گفت: دانستن‌های نادرست بزرگ‌ترین آفت جامعه امروز است.

سید محمود انوشه در همایش کار، تکنولوژی و زندگی سالم که در مجتمع فرهنگی ستارگان اراک برگزار شد، سن 14 تا 64 سالگی را دوران تخیل و توهم عنوان کرد و گفت: غالب عمر 14 تا 64 سالگی توهم است و افکار بیهوده به سراغ انسان می‌آید.

این نویسنده و محقق اظهار کرد: شبکه‌های اجتماعی از یک سو و شبکه‌های ماهواره‌ای از سویی دیگر خانواده‌های ایرانی را مورد هدف قرار داده‌اند تا نظام خانواده‌ها را از هم برچینند.

این روانشناس ضمن تاکید بر نقش شبکه‌های اجتماعی در خانواده‌های ایرانی گفت: ما دچار فقر مطالعه در حوزه خواندن کتاب هستیم.

وی فقر مطالعه و تغییر رویکرد به سمت شبکه‌های اجتماعی را از معضلات جامعه امروز برشمرد و تاکید کرد: این قضیه از دست تنظیم و اصلاح اجتماعی خارج شده و هر خانواده‌ای باید نگران فرزندان خود باشد.

به گزارش ایسنا وی عنوان کرد: میزان تمرکز، انرژی و زمانی که دانشجویان در این دو سال اخیر صرف شبکه‌های اجتماعی کرده‌اند با 48 واحد دانشگاهی در هر ترم برابر است.

انوشه افزود: بزرگترین آفت جامعه ما این است که اطلاعات بومی نیست و یک شبکه اطلاعات تقلیدی را بومی‌سازی کرده‌ایم.

انتشار تصویر دو موبایل قاپ در تهران

سه شنبه, ۱۰ شهریور ۱۳۹۴، ۱۰:۳۷ ق.ظ | ۰ نظر
دو نوجوان ۱۷ و ۱۸ ساله که در مناطق مختلف پایتخت، دست به سرقت ده‌ها فقره گوشی تلفن همراه زده بودند، در دام پلیس گرفتار شدند.

مأموران کلانتری ۱۱۵ رازی حین گشت‌زنی در محدوده میدان راه آهن به دو سرنشین یک دستگاه موتورسیکلت طرح هوندا ۱۲۵ قرمز مشکوک شدند که پس از متوقف کردن آنها و انجام بررسیهای اولیه، اقدام به انتقال دو سرنشین موتورسیکلت به کلانتری کردند.

با توجه به وقوع سرقتهای متعدد توسط سرنشینان یک دستگاه موتورسیکلت طرح هوندا ۱۲۵ قرمز رنگ، هر دو سرنشین موتورسیکلت در اختیار پایگاه هشتم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفتند.

پس از انتقال دو متهم دستگیر شده به پایگاه هشتم پلیس آگاهی، عبید ۱۷ ساله (تبعه کشور افغانستان) به عنوان یکی از مجرمان سابقه‌دار و حرفه‌ای کیف قاپی و سرقت گوشی تلفن همراه به شیوه موبایل قاپی مورد شناسایی قرار گرفت؛ بررسی سوابق عبید نشان داد که وی تاکنون سه بار به اتهام ارتکاب جرایم مرتبط با کیف قاپی و موبایل قاپی دستگیر و روانه کانون اصلاح و تربیت شده اما هربار پس از طی دوران کوتاهی از دوره محکومیت آزاد شده است.

عبید در همان تحقیقات اولیه صراحتاً به ده‌ها فقره موبایل قاپی در سطح شهر تهران به همراه دیگر متهم پرونده به نام رومل (۱۸ ساله و تبعه کشور افغانستان)، اعتراف کرد و عنوان داشت: گوشیهای سرقتی را به قیمت هر گوشی حداکثر ۱۵۰ هزار تومان فروخته و یا آنها را با موادمخدر از نوع شیشه مبادله می‌کردیم.

با توجه به اعتراف صریح متهمان به تعداد زیادی سرقت به شیوه موبایل قاپی در مناطق مختلف شهر تهران به ویژه در میدان و خیابان امام خمینی (ره)، چهارراه امامزاده معصوم، خیابان خوش، منیریه، میدان و خیابان جمهوری، میدان مقدم، خیابان کمال زاده، منطقه فلاح، خیابان جمهوری، خیابان کارگر، خیابان ولیعصر، خیابان انقلاب و ... و با بررسی پرونده سرقتهای مشابه صورت گرفته توسط دو سرنشین جوان یک دستگاه موتورسیکلت طرح هوندا ۱۲۵، ده‌ها مالباخته شناسایی و پس از حضور در پایگاه هشتم پلیس آگاهی موفق به شناسایی دقیق هر دو متهم پرونده شدند.

یکی از مالباختگان در اظهاراتش به کارآگاهان گفت: در ساعت ۱۱ بیست و دوم خرداد ماه در خیابان بهروز واقع در منطقه فلاح در حال تردد بودم که ناگهان ترک نشین یک دستگاه موتورسیکلت هوندا ۱۲۵ اقدام به قاپیدن گوشی تلفن همراهم کرد؛ مالباخته‌ای دیگر گفـت: روز ۳۱ خرداد، در خیابان ارومیه، یکی از متهمان (رومل)  اقدام به سرقت گوشی تلفن همراهم به شیوه قاپیدن کرد؛ مالباخته‌ای دیگر نیز با اشاره به سرقت گوشی تلفن همراهش از داخل خودرو گفت: اول تیر ماه و در اتوبان شهید نواب، بین خیابان سینا و صفری، داخل ماشین در حال مکالمه با تلفن همراه بودم که یک دستگاه موتورسیکلت با دو سرنشین اقدام به سرقت گوشی تلفن همراهم کرد و در خلاف جهت حرکت خودروها از محل متواری شد.

سرهنگ کارآگاه حمـدالله علیزاده، رئیس پایگاه هشتم پلیس آگاهی تهران بزرگ، با اعلام این خبر به خبرنگار مهرگفت: با توجه به اعتراف صریح متهمان به تعدد سرقتهای صورت گرفته در سطح شهر تهران، شناسایی ده‌ها مالباخته، تعدد سرقتها در مناطق مختلف شهر تهران و به جهت شناسایی دیگر جرایم ارتکابی و شناسایی سایر شکات و مالباختگان، دستور انتشار بدون پوشش تصویر هر دو متهم از سوی مقام محترم قضایی صادر شده است؛ لذا از کلیه شکات و مالباختگانی که موفق به شناسایی تصویر متهمان شدند دعوت می‌شود تا جهت پیگیری شکایات خود به پایگاه هشتم پلیس آگاهی تهران بزرگ در میدان حـر – انتهای خیابان ۱۲ فروردین مراجعه کنند.

مروری بر شبکه دولت 18 ساله

سه شنبه, ۱۰ شهریور ۱۳۹۴، ۱۰:۲۶ ق.ظ | ۰ نظر

چشم انداز شبکه دولت، اتصال به شبکه ملی اطلاعات است. به این معنا که بعد از راه اندازی شبکه ملی اطلاعات، کسانی که از شبکه ملی استفاده می کنند، می توانند به شبکه دولت دسترسی پیدا کنند. حتی شبکه لایه عمومی دولت می تواند خود لایه اختصاصی شبکه ملی اطلاعات شود، بنابراین منافاتی بین شبکه دولت و شبکه ملی اطلاعات وجود ندارد و هر دو بخشی از دولت الکترونیک خواهد شد.
یکی از ویژگی های شبکه عمومی دولت، اتصال به شبکه های دستگاهی وزارتخانه ها و سازمان های دولتی مانند «رشد» (آموزش و پرورش)، «شباب» (وزارت بازرگانی)، «سلامت» (وزارت بهداشت)، «عدالت» (قوه قضائیه) و... است تا شبکه های محلی بعد از اتصال به شبکه دولت بتوانند از شبکه های سایر دستگاه ها و وزارتخانه ها استفاده کنند.
«شبکه دولت» در آینده با امضای تفاهم نامه به «شبکه ملی اطلاعات» متصل و بخشی از دولت الکترونیک خواهد شد. این خبر را علی عباسیان آرانی، مدیر کل دفتر تحقیقات و برنامه ریزی مرکز فناوری اطلاعات و امنیت نهاد ریاست جمهوری اعلام کرد. وی به «ایران» گفت: اکنون شبکه دولت در 11 هزار نقطه کشور، برای تبادل اطلاعات و تسریع در انجام خدمات، قابل دسترسی است و مقرر شده دسترسی به این شبکه تا 60 هزار نقطه (تا سطح بخشداری ها) در کشور برسد.


**شبکه دولت، دولت الکترونیک نیست
«شبکه دولت را نباید با دولت الکترونیک یکی دانست یا اشتباه گرفت. این دو موضوع کاملاً از هم جدا هستند. شبکه دولت در حقیقت یک زیرساخت سخت افزاری و نرم افزاری برای انجام کارهای خاص و کاملاً متفاوت از دولت الکترونیک است البته می تواند در آینده بخشی از دولت الکترونیک باشد.»
عباسیان آرانی، با بیان این مطلب می افزاید: «سرویس هایی روی شبکه دولت قرار داده شده که در آینده امکان ارتباط آنها با دولت الکترونیک بیشتر میسر خواهد شد.»
وی در پاسخ سؤال عده ای که مطرح کردند چرا با وجود سابقه طولانی راه اندازی شبکه دولت، دولت الکترونیک شکل نگرفته است، می افزاید: «بحث دولت الکترونیک چند سال است که در برنامه پنجم توسعه دولت لحاظ شده است در صورتی که شبکه دولت سابقه طولانی دارد.»
این مقام مرکز فناوری نهاد ریاست جمهوری هدف شبکه دولت را ارائه خدمات الکترونیکی و اطلاعات، همسو سازی و هماهنگی برای استفاده از ظرفیت های آی تی سی به صورت یکپارچه به ذینفعان برای رسیدن به دولتی فراگیر و هوشمند عنوان کرده و می گوید: «چشم انداز شبکه دولت، اتصال به شبکه ملی اطلاعات است. به این معنا که بعد از راه اندازی شبکه ملی اطلاعات، کسانی که از شبکه ملی استفاده می کنند، می توانند به شبکه دولت دسترسی پیدا کنند. حتی شبکه لایه عمومی دولت می تواند خود لایه اختصاصی شبکه ملی اطلاعات شود، بنابراین منافاتی بین شبکه دولت و شبکه ملی اطلاعات وجود ندارد و هر دو بخشی از دولت الکترونیک خواهد شد.»
عباسیان آرانی می افزاید: «قرار است تفاهم نامه ای برای دوران گذار شبکه دولت به شبکه ملی اطلاعات امضا شود. تا نیازی به انجام موازی کاری نباشد بنابراین شبکه دولت با شبکه ملی اطلاعات ارتباط تنگاتنگی خواهند شد.»


**یک شبکه 18 ساله
اما سؤال این است که پیشینه طرح «شبکه دولت» به چه زمانی بر می گردد و از چه زمانی و با چه اهدافی راه اندازی شده است؟ عباسیان آرانی ابتدا به تعریف این شبکه اشاره کرده و می گوید: «این شبکه مجموعه ای امن و با پهنای باند مناسب از زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری است که دارای استانداردهایی براساس قوانین و مقررات است و تسهیل، تسریع، حمل اطلاعات بین ذینفعان و ارائه خدمات الکترونیکی در لایه های عمومی و اختصاصی دولت را پیگیری می کند.»
«تفکر راه اندازی شبکه دولت در سال 1375 با بستر سخت افزاری و نرم افزاری آن زمان شکل گرفت و پیشنهاد شد دفتر هیأت دولت یک شبکه اختصاصی الکترونیکی برای انجام مکاتبه های سریع خود با وزارتخانه ها و سازمان های دولتی در شهر تهران راه اندازی کند، بنابراین، این شبکه سابقه نزدیک به 18 سال دارد.»
وی در ادامه می گوید: «بعد از فراهم شدن بستر، این شبکه در سال 76 راه اندازی و ابتدا مکاتبه های اداری بین چند دستگاه ستادی انجام شد. سپس در سال 77، 10 معاونت ریاست جمهوری، در سال 78 استانداری های 10 استان به شبکه دولت اضافه شد. نهایتاً در سال 86 تعداد استان هایی که به شبکه متصل بودند به 18 استان رسید. در سال 88 نزدیک به 90 نقطه از دستگاه های استان ها به این شبکه متصل شدند. در سال 90 هم با اتصال نزدیک به سه هزارنقطه که شامل زیرمجموعه دستگاه ها و نهاد های دولتی بود به شبکه دولت برای تسریع در کارها دسترسی پیدا کردند. اکنون که در سال 94 هستیم نزدیک به 10 هزار و 902نقطه از دستگاه ها و زیرمجموعه های آنها به شبکه دولت متصل شده اند و افق و چشم انداز پیش رو نیز اتصال بیش از 60 هزار نقطه از دستگاه ها و زیرمجموعه ها در مرحله اول و متصل شدن صدها هزار نقطه دیگر در برنامه بلند مدت است.»


**شبکه دولت یک شبکه ایمن
«شبکه دولت را دو لایه عمومی و اختصاصی تشکیل می دهد که هر دو لایه نیز دارای استانداردها و الزامات امنیتی مختص به خود است.»
عباسیان آرانی می گوید: «لایه اختصاصی بسیار ایزوله است و افراد بسیار محدودی با رعایت ضریب اطمینان بسیار بالا به این بخش از اطلاعات طبقه بندی شده دسترسی دارند اما لایه عمومی دارای ظرفیت دسترسی بیشتری است و تعداد بیشتری از دینفعان می توانند از اطلاعات شبکه دولت بهره برداری کنند.»
این مقام دولت با بیان اینکه بیش از 16 سرویس روی شبکه وجود دارد تا ارائه خدمات به ذینفعان سریعتر و با اطمینان تر انجام گیرد و 20 سرویس دیگر نیز راه اندازی خواهد شد می افزاید: «یکی از ویژگی های شبکه عمومی دولت، اتصال به شبکه های دستگاهی وزارتخانه ها و سازمان های دولتی مانند «رشد» (آموزش و پرورش)، «شباب» (وزارت صنعت، معدن و تجارت)، «سلامت» (وزارت بهداشت)، «عدالت» (قوه قضائیه) و... است تا شبکه های محلی بعد از اتصال به شبکه دولت بتوانند از شبکه های سایر دستگاه ها و وزارتخانه ها استفاده کنند. حتی مردم نیز می توانند از طریق دفاتر پیشخوان دولت از این شبکه و سرویس های آن بهره برداری کنند.»
عباسیان آرانی اظهار می دارد: «یکی از این سرویس های ارائه شده در شبکه دولت، سیماد (سامانه یکپارچه مراسلات اطلاعات الکترونیکی دولت) است که اکنون 11هزار نقطه در کشور اعم از دستگاه ها، ستاد ها و نهادهای دولتی به آن متصل هستند و هر نهادی بخواهد با نهاد یا دستگاه دولتی دیگر مکاتبه ای داشته باشد، از سیماد استفاده می کند. سرویس سپاد (سامانه پیگیری استعلام دولت) سامانه دیگری است که اگر نامه ای برای دولت و هر دستگاه دولتی نوشته شود با این سامانه قابل پیگیری است. جالب اینکه مردم نیز از طریق دفاتر پیشخوان دولت می توانند مکاتبات خود را در دستگاه های دولتی از طریق این سامانه پیگیری کنند. دفاتر پیشخوان دولت به این شبکه متصل است و مردم می توانند بدون سفر درون شهری و برون شهری و با کمترین هزینه مکاتباتی را که با دستگاه های دولتی انجام داده اند، از طریق شبکه دولت پیگیری کنند. سامانه سامد (سامانه ارتباطات مردم و دولت) سامانه دیگری است که روی شبکه دولت وجود دارد و اگر مردم مشکلی در خصوص وام، اشتغال، درمان، سلامت و... داشته باشند، می توانند با این سامانه به دولت تدبیر و امید منعکس کنند. از طریق این سامانه نامه های ارسالی براحتی به دستگاه های مربوطه ارسال می شود و قابل پیگیری است. سامانه مقامات، سامانه اطلاعات طرح های عمرانی، سامانه هیأت عالی گزینش، درگاه خدمات دولت برای پیگیری مصوبات دولت و... از جمله دیگر سامانه هایی هستند که روی شبکه دولت قرار دارد.»
وی می افزاید: «البته قرار است سرویس های دیگری نیز تا پایان سال به این شبکه متصل شوند، سرویس هایی مانند استعلام ثبت احوال و... . این سامانه ها مربوط به سازمان ها و دستگاه های دیگر دولتی است که با اتصال به شبکه دولت کارها سریعتر انجام خواهد گرفت. به فرض اگر دستگاهی نیاز به استعلام هویتی فردی داشته باشد براحتی می تواند از طریق شبکه دولت به سامانه ثبت احوال دسترسی داشته باشد و هویت فرد را شناشایی کند. بنابراین در همین راستا از انجام کارهای اداری اضافه پرهیز خواهد شد.»


**افق شبکه دولت
شاید برای بسیاری این سؤال مطرح شود ذینفعان شبکه دولت چه کسانی هستند که در این خصوص مدیر کل دفتر تحقیقات و برنامه ریزی مرکز فناوری اطلاعات و امنیت نهاد ریاست جمهوری به «ایران» می گوید: «در شبکه دولت دو گروه «ذینفعان» وجود دارد که گروه اول را نماینده های شورای عالی فضای مجازی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت کشور، سازمان مدیریت و برنامه ریزی و... تشکیل می دهند که در عین استفاده از لایه های اختصاصی در سیاستگذاری و راهبرد این شبکه نیز نقش پررنگی دارند. گروه دوم شامل استفاده کنندگان از این شبکه است که شامل شهرداری ها، بانک ها، بیمه ها، وزارتخانه ها، دستگاه ها، بنگاه های اقتصادی و حتی مردم هستند که البته بهره برداری بیشتر مردم از این شبکه در آینده از این میسر خواهد شد. یعنی در شبکه دولت علاوه بر اینکه یک دستگاه دولتی با یک دستگاه دولتی دیگر می تواند ارتباط برقرار کند، امکان ارتباط دستگاه دولتی با مردم (کارمندان، بنگاه ها از طریق پیشخوان دولت و اپراتورها) نیز وجود خواهد داشت.»
*منبع : روزنامه ایران

سمیه مهدوی - گوشی­های هوشمند امروز چه کاربردهایی دارند؟ این سوالی است که قبل از کاربران توسط کمپانی‌های گوشی سازپاسخ داده می‌شود. این سوال به قدری مهم است که می‌تواند به طراحی گوشی‌های هوشمند جهت داده و آنها را برای تطابق بیشتر با نیازهای جامعه امروز آماده کند. اگر یادتان باشد سال‌ها پیش کیفیت صدا در مکالمه برای انتخاب گوشی در اولویت قرار داشت!