ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

آقایان! دنیای فناوری با کاغذبازی سنخیت ندارد

| شنبه, ۲۰ شهریور ۱۳۹۵، ۰۱:۰۸ ب.ظ | ۰ نظر

شبنم کهن چی- به نظر می رسد فین تک ها نیز به سرنوشت کدهای USSD مبتلا شده اند. عده ای بدون پشتوانه قانونی شروع به فعالیت کردند و مسوولان هم به تماشا نشستند.

بعد درست هنگامی که کسب و کار این عده شروع به بزرگ شدن کرد، مسوولان تازه به خاطر آوردند که باید واکنش نشان دهند با استناد به قوانین موجود، کسب و کار آنها را تعطیل کنند. نه تنها در حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات بلکه در بسیاری حوزه های دیگر نیز شاهد ماجراهای مشابه بوده ایم. اما این ماجرا در حوزه فین تک ها اخیرا سر و صدای زیادی به پا کرده است.
شکی نیست که فین تک ها از ابتدا می دانستند بدون مجوز و ای نماد شروع به کار کرده اند. نه تنها فین تک ها می دانستند بلکه مسوولان نیز خبردار بودند که عده ای بدون مجوز شروع به فعالیت کرده اند. برای این ادعا اسنادی نیز موجود است: نامه رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به رییس اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی که در تاریخ چهارم مهر ماه سال گذشته مکتوب و ارسال شده است. در این نامه رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی کاملا شفاف و صریح به لزوم کسب نماد الکترونیکی از سوی کسب و کارهای اینترنتی مذکور اشاره کرده و برای سایت های متمرکز کننده کسب و کارها، مهلت تعیین شده است. نام فین تک هایی مانند زرین پال و پی لاین و سایت های مشابه در این نامه به صورت مشخص عنوان شده و قرار بوده تا نیمه آذر ماه همان سال این سایت ها با ارایه مدارک مورد نیاز برای دریافت نماد الکترونیکی اقدام کنند. همچنین به صورت کاملا شفاف ذکر شده که در صورتی که نماد الکترونیکی دریافت نکند، مجاز به ادامه کسب و کار در فضای مجازی نیستند. اما از سال گذشته تا همین یک هفته پیش این موضوع مسکوت باقی ماند و ناگهان شاپرک از خواب بیدار شد و فعالیت فین تک ها را متوقف کرد. جالب اینجاست که بعد از این اقدام، رییس سازمان توسعه تجارت الکترونیکی از شاپرک خواست که از شوک وارد کردن به این کسب و کارها دست بکشد. اما شاپرک نامه مهر ماه همین مرکز به بانک مرکزی را عامل اقدامش خواند. توپ توقف فعالیت فین تک ها هفته گذشته در زمین شاپرک و بانک مرکزی و سازمان توسعه تجارت الکترونیکی در رفت و آمد بود.
در مورد اینکه فعالیت فین تک ها بدون مجوز و دریافت نماد الکترونیکی، غیر قانونی است شکی نیست. در این یادداشت هم به جای خالی قوانین جدید و مناسب برای فضای اقتصادی کشور نمی پردازم و تنها چند سوال مطرح می کنم:
 هنگام آغاز فعالیت فین تک ها، مسوولان کجا بودند و چرا با توجه به نداشتن نماد الکترونیکی یا مجوز و خلاء قانونی برای راه اندازی چنین کسب و کاری، سکوت کردند؟
 چرا پس از گذشت حدود یک سال از زمان مکاتبه نامه مهرماه بین سازمان توسعه تجارت الکترونیکی و بانک مرکزی، شاپرک اقدام به نشان دادن واکنش و متوقف کردن فعالیت فین تک ها کرده است؟
 چرا مسوولان اجازه می دهند سرمایه، تلاش و انگیزه جوانان برای راه اندازی کسب و کار با تعلل در اقدام به موقع از بین برود؟
 چرا مسوولان برای نشان دادن واکنش و اقدام منتظر فراگیر شدن یک معضل، بی قانونی و مشکل می نشینند و از همان ابتدا موضوع را حل نمی کنند؟
در این ماجرا بانک مرکزی و سازمان توسعه تجارت الکترونیکی مقصر هستند که به موقع عمل نکردند. حتی می توان گفت رسانه ها هم برای عدم پیگیری ماجرا به نوعی مسوول هستند. شاید با پیگیری ماجرا از سوی رسانه ها، اقدامات مناسب و زودتر صورت می گرفت.
حالا که اینجا هستیم و فارغ از اینکه حامی این فین تک ها چه کسانی هستند، عده ای جوان با تلاش و پشتکار کسب و کاری راه انداخته اند شاید بهتر باشد به جای پرتاب کردن توپ به زمین دیگری، هر چه سریع تر خلاءهای قانونی را پر کرده و راهکاری برای خروج فین تک ها از این وضعیت ارایه شود. همچنین فراموش نکنیم سرعت در دنیای فناوری، کاغذبازی های اداری را برنمی تابد و لازم است سریع تر عمل کنیم.(منبع:فناوران)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">