ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

احیای کارت سوخت به سال ۹۸ موکول شد

| جمعه, ۱۷ اسفند ۱۳۹۷، ۰۴:۳۱ ب.ظ | ۰ نظر

در حال حاضر متوسط مصرف بنزین چیزی در حدود ۹۰میلیون لیتر در روز است، به همین میزان هم گازوئیل در بخش حمل‌ونقل و صنایع مصرف می‌شود، این درحالی‌است که نه نیاز واقعی کشور به بنزین و نه نیاز واقعی کشور به گازوئیل حدود ۹۰میلیون لیتر در روز است.

به گزارش تسنیم، هفته پایانی مهرماه سال جاری بود که بیژن زنگنه وزیر نفت کشورمان اظهار داشت: «مصرف بنزین خیلی زیاد است و قاچاق هم می‌شود؛ نه به‌اندازه و اقلامی که برخی می‌گویند، اما قاچاق صورت می‌گیرد».

وی افزود: «از من پرسیدند "وضع قاچاق چطور است؟"، من گفتم "الحمدلله خیلی خوب است، از تمام مرزها با موفقیت در جریان است"...».

در این مدت (از مهر تا اسفند) شاهد ثبت‌نام متقاضیان کارت سوخت المثنی و بیان اظهاراتی در خصوص امکان متصل کردن کارت‌های بانکی به کارت سوخت بودیم؛ اما  کارت سوخت شخصی هنوز مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، هنوز مصرف بنزین زیاد است و هنوز هم این سوخت باارزش، قاچاق می‌شود.

اگرچه رقم مشخصی از میزان آمار قاچاق در دست نیست، اما قاچاق سوخت هم در خصوص بنزین و هم در خصوص گازوئیل ادامه دارد و طبق آنچه پایگاه اطلاع‌رسانی دولت در دی‌ماه سال جاری اعلام کرده، سهم گازوئیل در قاچاق سوخت به 85 درصد می‌رسد.

در حال حاضر متوسط مصرف بنزین چیزی در حدود 90 میلیون لیتر در روز است، به همین میزان هم گازوئیل در بخش حمل‌ونقل و صنایع مصرف می‌شود، این درحالی‌است که نه نیاز واقعی کشور به بنزین حدود 90 میلیون لیتر در روز است و نه نیاز واقعی کشور به گازوئیل این رقم بالا را شامل می‌شود.

می‌توان در برآوردی نزدیک به واقعیت (از نظر منطقی و نه گزارش‌های دقیق میدانی) از 90 میلیون لیتر بنزین مصرفی روزانه کشور چیزی در حدود 3 تا 5 میلیون لیتر را به قاچاق نسبت داد. این سهم برای گازوئیل از مصرف روزانه 90 میلیون لیتری، در حدود 20 میلیون لیتر است. می‌توان گفت حدود 20 میلیون لیتر و یا حتی بیشتر، سوخت گازوئیل به‌صورت روزانه از مرزهای زمینی و دریایی کشور قاچاق می‌شود.

هنوز هیچ تصمیم قاطعی برای سامان‌دهی به نظام توزیع سوخت کشور برای جلوگیری و بازدارندگی نسبت به پدیده مذموم و خسارت‌زای قاچاق اتخاذ و اجرایی نشده است اما طبق آنچه از مجلس شورای اسلامی به گوش می‌رسد، نمایندگان مجلس و وزارت نفت به‌دنبال راهکاری برای احیای کارت سوخت در سال 98 هستند.

احمد صفری عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بهمن‌ماه سال جاری در اظهاراتی در این خصوص گفت: با حضور وزیر نفت در کمیسیون انرژی مجلس تصمیم بر آن شد که در سال آینده بدون هیچ گونه اعمال تغییر قیمت و سهمیه‌بندی فقط از کارت سوخت استفاده شود.

نماینده مردم کرمانشاه با بیان اینکه "توزیع هدفمند سوخت در شرایط سخت تحریمی و اقتصادی در کشور ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است"، گفت: بدون شک احیای مجدد کارت سوخت ضمن توزیع نظام‌مند و مدیریت بهتر فرآورده‌های نفتی موجب کاهش شدید آمار قاچاق سوخت در کشور خواهد شد.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که "آیا با استفاده از کارت سوخت به‌طور کامل می‌شود جلوی قاچاق سوخت را در کشور گرفت؟"، گفت: شاید به‌صورت صددرصدی نباشد ولی در کاهش آمار قاچاق سوخت بسیار مؤثر است و شکی در این قضیه نیست.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">