ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

شرکت خدمات ارتباطی رایتل در شرکت‌های گسترش ارتباطات داتک و شبکه گستر پادرا سرمایه‌گذاری داشته است که به ترتیب از سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۲ با توقف فعالیت همراه بوده‌اند. میزان سرمایه‌گذاری که در این ۲ شرکت صورت‌گرفته بالغ‌بر ۱۹ میلیارد تومان است.

به گزارش بورس نیوز شرکت خدمات ارتباطی رایتل در تاریخ ۲۵ مردادماه سال ۱۴۰۲ آخرین صورت مالی حسابرسی شده خود را در سامانه کدال به ثبت رساند که اکنون می‌خواهیم به برخی از موضوعات این صورت مالی بپردازیم.

موضوع فعالیت شرکت

رایتل با هدف فعالیت در حوزه فن آوری نوین اطلاعات و ارتباطات در سال ۱۳۸۶ تأسیس شد و خدماتی را در زمینه‌های مختلف همچون فناوری کارت‌های هوشمند، پورتال‌های سازمانی، خدمات انتقال داده‌ها و تأمین و تهیه سخت‌افزار ارائه کرد.

شرکت خدمات ارتباطی رایتل در آخرین صورت مالی حسابرسی شده که منتهی به اسفندماه سال ۱۴۰۱ است؛ میزان درآمدزایی که این شرکت ارتباطی در این دوره یک‌ساله از خود بر جای گذاشت نزدیک به ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود که بخش عمده‌ای از این درآمدزایی مربوط به ارائه خدمات بوده است.

میزان درآمدی که رایتل در دوره یک‌ساله گذشته به ثبت رسانده در مقایسه با سال مالی ۱۴۰۰ با افزایش ۳۰ درصدی همراه بوده است. این اپراتور درآمدی که از محل پیام کوتاه به دست آورده بالغ‌بر ۴۰ میلیارد تومان بوده که در مقایسه با سال گذشته ۱۲۰ درصد رشد را در پی داشته که در نوع خود رشد قابل تأملی را به ثبت رسانده است. افزایش درآمد در این بخش را می‌توان مرتبط با بحث فیلترینگ، قطع اینترنت در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ دانست. 

رایتل در این دوره مالی میزان سود خالصی که از خود بر جای گذاشت برابر با ۲۹ میلیارد تومان بود که در مقایسه با سال مالی گذشته با کاهش نزدیک به ۸۰ درصدی روبه‌رو بوده است. با نگاهی که به عملکرد این شرکت ارتباطی داشته‌ایم در می‌یابیم که سود عملیاتی این شرکت در مقایسه با سال گذشته رشد ۴۳ درصدی (بالغ‌بر ۵۶ میلیارد تومان) را به ثبت رسانده است. از دلایل کاهش سود خالص رایتل در این دوره می‌توان به هزینه‌های عملیاتی ۷۳ میلیارد تومانی این شرکت اشاره کرد که نقش مهمی در ریزش سود خالص این دوره داشت.

با نگاهی کوتاه یادداشت‌های صورت مالی رایتل می‌بینیم که مهم‌ترین دلیلی که این شرکت با کاهش سود خالص همراه بود، مربوط به زیان ۲۰۵ میلیارد تومانی تسعیر ارز در این دوره بود با این تفاوت که در سال مالی گذشته با سود ۵۰ میلیارد تومانی تسعیر ارز روبه‌رو بود.

سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی که فعالیتی ندارند

شرکت خدمات ارتباطی رایتل در بخش سرمایه‌گذاری در شرکت‌های فرعی آورده است که در شرکت شفا تأمین، توسعه سلامت الکترونیک هدی، گسترش ارتباط داتک و شبکه گسترده پادرا به مبلغ ۲۱ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده است. در این بین شرکت‌های گسترش ارتباطات داتک و شبکه گستر پادرا به ترتیب از سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۲ با توقف فعالیت همراه بوده‌اند. میزان سرمایه‌گذاری که در این ۲ شرکت صورت‌گرفته بالغ‌بر ۱۹ میلیارد تومان است.

هزینه بابت پروژه‌هایی که تاکنون مورد استفاده قرار نگرفته است

موجودی پیش‌پرداخت‌های سرمایه‌ای رایتل مبلغی برابر با ۲۵۳ میلیارد تومان به ثبت رسیده است. این بخش در خصوص اجرای پروژه‌های توسعه‌ای و سایت‌های مخابراتی ایجاد شده که تاکنون مورد استفاده قرار نگرفته است. حال سؤال اینجاست که تا چه زمان این اقلام سرمایه‌ای قرار است تا بلااستفاده باقی بمانند؟ شرکت خدمات ارتباطی رایتل چه مدت زمانی قصد دارد این اقلام را در برنامه اجرایی خود بگنجاند؟

زیان انباشته رایتل تمامی ندارد

زیان انباشته در حالتی شکل می‌گیرد که درآمد‌های شرکت پاسخگوی هزینه‌ها و بدهی‌های شرکت نباشد. در چنین شرایطی باید فکر اساسی برای جبران زیان باقیمانده نشود، شرکت با شرایط بحرانی روبه‌رو خواهد بود. اکنون ۱۶ سال از تأسیس شرکت خدمات ارتباطی رایتل می‌گذرد و در این مدت زمان از سال ۹۲ تا کنون با زیان انباشته دست‌وپنجه نرم می‌کند. زیان انباشته رایتل در سال مالی گذشته بالغ بر یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به ثبت رسیده است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">