ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

گمرک جمهوری اسلامی ایران از شناسایی کالای قاچاق در فاصله زمانی کمتر از یک دقیقه با استفاده از قابلیت جدید سامانه جامع گمرکی خبر داد.

به گزارش گمرک جمهوری اسلامی ایران، این امکان به کمک سامانه های الکترونیکی گمرک فراهم شده است؛ زیرا همه اطلاعات پته های عبوری براساس اطلاعات تایید شده، در سامانه ذخیره می شود.
به گزارش ایرنا، پته گمرکی به معنای مجوز خروج کالا از گمرک به شمار می رود که فقط برای کالای مسافری و تا سقف معین ارزش کالا قابل استفاده است.
براساس قابلیت های جدید برای شناسایی کالای قاچاق از غیرقاچاق و برای استعلام سریع و دقیق اسناد گمرکی، سیستم پیام کوتاه قرار داده شده است. بدین صورت که نیروی انتظامی بر اساس دسترسی های مشخص می تواند با استفاده از سامانه پیام کوتاه به ارسال شماره پته یا شماره خودرو اقدام کند.
بدین ترتیب به صورت آنی پاسخ استعلام داده می شود. در صورت صحت، اصالت اطلاعات مرتبط به تفکیک نوع خودرو، نوع کالا و مشخصات کالا نمایش داده می شود و در صورت نادرستی، یک پیغام هشدار به نیروی انتظامی می رود.
این قابلیت در رایانه ها یا تلفن های همراه با استفاده از شبکه های هوشمند وجود دارد و برای هر استعلام می توان با در اختیار داشتن اطلاعاتی مانند شماره پته، شماره کوتاژ یا شماره خودرو جست وجو کرد.
کوتاژ دفتری است که همه مشخصات و اطلاعات کالا از روی اظهارنامه و همچنین مراحل ارزیابی و نام ارزیابان در آن نوشته می شود. شماره دفتر کوتاژ روی اظهارنامه، پروانه، قبوض درآمد، سپرده و... وجود دارد. در واقع سیستم بایگانی اظهارنامه های گمرکی، بر مبنای شماره کوتاژ است.
به گزارش گمرک، این سامانه درباره محموله های ترانزیتی نیز قابلیت های مشابهی دارد. زمانی که خودرو دارای محموله ترانزیتی از مبدا حرکت می کند، براساس فاصله بین گمرک ها چند روز فرصت دارد محموله خود را به گمرک مقصد تحویل داده یا از مرز خروج کند.
در صورتی که نیروی انتظامی به یک محموله ترانزیتی مشکوک شود موضوع را از طریق پیامک استعلام می کند و سامانه جامع گمرکی در صورت صحت محموله ترانزیتی، اطلاعات کامل آن یا گذر از مهلت قانونی را در اختیار نیروی انتظامی قرار می دهد و در غیر این صورت پیام مرتبط صادر می شود.

** راستی آزمایی عملکرد بازرگانان براساس الگوریتم هوشمند
با توجه به بهره برداری نهایی از سامانه پنجره واحد تجارت فرامرزی و سامانه جامع امور گمرکی، امکان دسترسی به داده های زنجیره تامین و راه اندازی مرکز داده کلان (Big Data) ممکن شده است.
براساس قابلیت های جدیدی که با بهره برداری از فاز نخست سامانه هوشمند مدیریت ریسک در دسترس قرار گرفته، امکان راستی آزمایی عملکرد بازرگانان بر اساس ویژگی های اطلاعاتی و الگوریتم های هوشمند در همه مراحل فرایند ترخیص فراهم شده است.
از آنجا که برخی بندرهای ورودی کشور به عنوان مناطق ویژه مشمول قوانین کنترلی گمرکی نیستند، برای اطمینان از خروج کالا فقط از مبادی رسمی ورودی و خروجی زیر نظر گمرک، تفاهمنامه ای بین نیروی انتظامی و گمرک جمهوری اسلامی منعقد شد تا برای شناسایی کالای قاچاق از غیرقاچاق و استعلام سریع و دقیق اسناد گمرکی، در سامانه پنجره واحد تجارت فرامرزی گمرک به ماموران نیروی انتظامی دسترسی لازم ایجاد شود.
در مرحله نخست این دسترسی، نیروی انتظامی بر اساس دسترسی های مشخص با استفاده از سامانه پیام کوتاه اطلاعات و اسناد پروانه های خروجی را بررسی می کند و به صورت آنی استعلام آن در صورت صحت، اصالت اطلاعات مربوط به تفکیک نوع خودرو، نوع کالا و مشخصات کالا را نشان می دهد و در صورت نادرستی پیغام هشدار به نیروی انتظامی ارسال می شود.
در مرحله دوم امکان تعیین و اعلام وسایل حامل، کالاها و افراد پرریسک به نیروی انتظامی فراهم می شود.
این سامانه در مورد محموله های ترانزیتی نیز قابلیت های مشابهی دارد.
به گزارش ایرنا، سامانه جامع گمرکی (پنجره واحد تجارت فرامرزی) پانزدهم مهرماه 1393 با حضور معاون اول رییس جمهوری و وزیر امور اقتصادی و دارایی رونمایی شد.
تبادل اطلاعات در چارچوب سامانه جامع گمرکی موجب شفافیت و سلامت تجارت می شود و با همکاری سازمان های مرتبط، شرایط را برای افرادی که تجارت قانونی و سالم می کنند، آسان تر و عرصه را برای متخلفان و قاچاقچیان تنگ تر می کند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">