ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

کاوه درفشانی -در حالی که برخی از خبرگزاری‌های رسمی کشور رسما به بنگاه تبلیغاتی یکی از تاکسی‌های اینترنتی تبدیل شده‌اند و روزی نیست که شاهد یک قصه یا تبلیغ در آنها نباشیم،

در سوی دیگری از بازار حمل‌و‌نقل کشور، شاهد اعتراضاتی قدیمی و طولانی هستیم که عمدتا در رسانه‌های گیرنده تبلیغات خفه می‌شوند و در اندک رسانه‌هایی هم که منتشر می‌شوند، تعمدا به هیچ انگاشته می‌شود.

گاهی اوقات برخی اظهارنظر مسوولان به عمد آنقدر مجهول است که مخاطب درک می‌کند آن مقام مسوول برای فرار از ناتوانی‌های مدیریتی خود، از موجودات موهومی حرف می‌زند که اگرچه واقعا وجود خارجی ندارند، اما ظاهرا مانع اجرای عدالت، ساماندهی یا سایر اقدامات او شده‌اند!

از این دست مسوولان و اظهارنظرها که بگذریم، اما هستند مسوولانی که اتفاقا آدرس کاملا دقیق از مشکلات می‌دهند و وقتی سایر اخبار را کنار همدیگر می‌گذارید، صحت اظهارات آنها را متوجه می‌شوید.

قبل از پرداختن به آخرین اظهارنظر صریح یک مقام مسوول در شهرداری تهران در خصوص امتیازات ویژه و غیرقانونی که سال‌هاست در اختیار تاکسی‌های اینترنتی قرار گرفته است، باید مروری بر چند سابقه قبلی داشته باشیم.

 

ابزارهای قدرتی که مانع می‌سازند

17 آذر ماه سال 97، محسن پورسیدآقایی معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران به وجود ابزارهای قدرتی اشاره کرد که مانع از تدوین دستورالعمل فعالیت تاکسی‌های اینترنتی می‌شود.

این مقام مسوول در مورد سرانجام تدوین آیین‌نامه‌ای برای تاکسی‌های اینترنتی گفت: آیین‌نامه‌ای برای همه تاکسی‌های اینترنتی تدوین شده است که بر اساس آن در مورد نحوه اخذ مجوز،‌ چگونگی نظارت و ضوابط فعالیت آنها دستورالعمل‌هایی مشخص شده است.

وی با بیان اینکه آیین‌نامه‌ توسط معاونت حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران با مشارکت شورای‌عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور تهیه شده و باید در این شورا به تصویب برسد، تصریح کرد: **متاسفانه ابزارهای فشار و قدرتی وجود دارد که جلوی کنترل و نظارت شهرداری بر شرکت‌های تاکسی‌های اینترنتی را می‌گیرد.**

پورسیدآقایی با بیان اینکه **تدوین این آیین‌نامه دو بار در دستور کار شورای‌عالی ترافیک قرار گرفته اما از دستور خارج شده است** گفت: اما کماکان ما به دنبال وضع قوانین نظارت بر آنها هستیم تا شهرداری بتواند کار قانونی خود در حوزه نظارت بر خودرو و رانندگان درون شهری را به زودی اجرایی کند.

وی در مورد احتمال سرپیچی تاکسی‌های اینترنتی از این آیین‌نامه گفت: اگر این آیین‌نامه در شورای‌عالی ترافیک کشور تصویب شود برای همه تاکسی‌های اینترنتی لازم‌ الاجرا خواهد بود.

 

خودروهایی که معاینه فنی ندارند

10 بهمن سال 97، علی پیرحسین‌لو مشاور اجتماعی معاون حمل‌و‌نقل شهرداری، با اعلام خبر ارسال پیامک به خودروهای فاقد معاینه فنی فعال در شرکت تاکسی اینترنتی اسنپ، گفت: **طبق آمار غیر رسمی، بیش از ۱۲ هزار خودرو که در اسنپ ثبت‌نام کرده‌اند، معاینه فنی ندارند. البته همه آنها فعال نیستند، اما حتی تعداد بسیار کمتر از این هم واقعا برای آلودگی هوای تهران خطرناک است.**

پیرحسین‌لو همچنین افزود: خودروهایی که در این گونه سامانه‌های اینترنتی فعالیت می‌کنند، معمولا چند برابر دیگر خودروهای شخصی و حتی بیشتر از تاکسی‌ها در طول شبانه‌روز در رفت و آمد هستند. از این رو باید درباره آلایندگی آنها حساسیت بیشتری وجود داشته باشد.

 

اینترنتی‌ها از اجرای قوانین معاف هستند!

هفته قبل و در حالی که اعتراضات قبلی در مورد تاکسی‌های اینترنتی تعمدا نادیده گرفته می‌شود، اما بار دیگر محسن پورسیدآقایی، معاون حمل‌و‌نقل شهردار تهران لب به اعتراض گشود و از انبوه رانت‌ها و نابرابری‌ها و نافرمانی‌هایی گفت که تاکسی‌های اینترنتی را در موقعیت ویژه‌ای قرار داده است و سایر رانندگان را با مشکل رقابتی مواجه کرده است.

وی از لزوم ایجاد شرایط رقابتی عادلانه میان تاکسی‌ها و تاکسی‌های اینترنتی خبر داد و گفت: **این روزها شاهد ایجاد یک نظام تاکسیرانی غیررسمی به عنوان تاکسی‌های اینترنتی هستیم که شرایط‌شان برای رقابت یکسان و برابر نیست.**

معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه اغلب تاکسی‌های اینترنتی معاینه فنی ندارند و این در حالی است که تاکسی‌ها مجبور هستند هر سه ماه یک بار معاینه فنی بگیرند، گفت: تاکسی‌های اینترنتی به هیچ‌وجه به قوانین احترام نمی‌گذارند.

پورسیدآقایی با بیان اینکه **ما تاکسی‌های بالای 10 سال را فرسوده اعلام می‌کنیم اما متاسفانه به دلیل عدم وجود قوانین در کشور دچار یک رهاشدگی تاکسی‌های اینترنتی هستیم و هیچ ارگان نظارتی بر روی آنها نظارت ندارد،** گفت: فقط به نام اشتغال به هر قیمتی حاضرند که آنها فعالیت کنند.

وی با بیان اینکه ما در تاکسی به کلاس خودرویی الزاماتی داریم، اضافه کرد: در حالی که ما پراید را از سیستم تاکسیرانی حذف کردیم، اما تاکسی‌های اینترنتی عمدتا از پراید استفاده می‌کنند.

معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه درخواست همه تاکسیرانان این است که شرایط رقابتی عادلانه و برابر باشد، گفت: **نمی‌شود در یک سوی شهر مقررات سختگیرانه داشته باشیم و برای بخش دیگر بی‌قانونی را شاهد باشیم.**

 

دادستانی: شکایت از تاکسی‌های اینترنتی ممنوع

در پایان جا دارد دستور مهم دادستان کل کشور در هجدهم دی ماه سال 97 را حتما مرور کنیم که بر اساس آن، دادستانی کل کشور به دادستان‌های عمومی و انقلاب سراسر کشور اعلام کرد، تا اطلاع ثانوی و تا زمان تهیه دستورالعمل مشترک نظارتی از هرگونه برخورد و ممانعت از کسب‌و‌کار این شرکت‌ها به درخواست شهرداری‌ها خودداری شود.

بماند که سه سال است وزارت کشور تلاش می‌کند دستورالعمل مذکور را تصویب کند و هنوز هم قادر به انجام نشده است. کمااینکه در ابتدای متن حاضر نیز اشاره کردیم که **معاون حمل‌و‌نقل شهردار تهران هم بر این موضوع تاکید دارد که سال‌هاست رسیدگی به مساله ساماندهی تاکسی‌های اینترنتی از دستور کار شورای‌عالی ترافیک و به کمک ابزارهای خاص خارج می‌شود و این چرخه جلوگیری از تصویب قانون از یکسو و ممنوعیت شکایت از بی‌قانونی تاکسی‌های اینترنتی از دیگر سو، به خوبی عمل کرده و همچنان به نفع آنها در چرخش است تا چرخ آنها بچرخد و روز به روز درآمدهایشان افزایش یابد.**

اما در پایان بد نیست مروری به دستور دادستان کل کشور داشته باشیم.

18 دی ماه سال قبل، جاویدنیا سرپرست معاونت فضای مجازی دادستانی گفت: وزارتخانه‌های کشور و صنعت هر چه سریع‌تر دستورالعمل نظارت شهرداری‌ بر تاکسی‌ اینترنتی را تدوین کنند؛ به نحوی که موارد امنیتی، فنی و زیست‌محیطی در آن لحاظ شود.

وی در این مقطع اظهار کرد: دادستانی کل کشور پیش‌تر در بخشنامه‌ای ضوابط و شرایط فعالیت شرکت‌های حمل‌و‌نقل مسافر و بار اینترنتی را مشخص کرده بود و در این بخشنامه تاکید شده که این دسته از کسب‌وکارهای اینترنتی برای فعالیت نیاز به اخذ پروانه فعالیت یا هرگونه مجوز دیگری از شهرداری‌ها ندارند و طبق مصوبه هیات وزیران فقط نظارت بر آنها بر عهده شهرداری‌ها است.

سرپرست معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور همچنین گفت: **دادستانی کل کشور به دادستان‌های عمومی و انقلاب مراکز استان‌ها اعلام کرده است که تا اطلاع ثانوی و تا زمان تهیه دستورالعمل مشترک نظارتی از هرگونه برخورد و ممانعت از کسب‌و‌کار این شرکت‌ها به درخواست شهرداری‌ها خودداری شود** و به تخلفات صنفی احتمالی این کسب‌و‌کارها از طریق اتحادیه کسب‌و‌کارهای فضای مجازی رسیدگی شود.

 

بنزین یارانه‌ای برای تاکسی‌های اینترنتی

اما در آخرین لحظات تنظیم این گزارش، برخی رسانه‌ها خبر از مذاکرات پنهان برای تخصیص بنزین یارانه‌ای به تاکسی‌های اینترنتی دادند.

در همین رابطه سایت تجارت‌نیوز به طرح این پرسش پرداخت که آیا تخصیص سهمیه جدا به حدود ۸۰۰ هزار تاکسی اینترنتی از جیب ۸۰ میلیون نفر کار خطایی نیست؟

این در حالیست که پیش‌تر و در تاریخ بیست و پنجم آذرماه سال 97 که تازه زمزمه‌های سهمیه‌بندی بنزین مطرح شده بود، رمضانعلی سبحانی‌فر رییس کمیته ارتباطات مجلس و نماینده نزدیک به دولت خبر از پیگیری کمیته ارتباطات کمیسیون صنایع مجلس در این مورد خبر داده و گفته بود در جلسه‌ای که هفته گذشته با حضور نمایندگان تاکسی‌های آنلاین درون‌شهری و برون‌شهری و شرکت پخش فراورده‌های نفتی برگزار شد موضوع تخصیص بنزین به این بازیگران آنلاین بازار حمل و نقل مورد توجه قرار گرفت.

به گفته وی موارد گفته شده در این جلسه‌ صورتجلسه شد و به وزارت کشور و وزارت نفت هم ابلاغ خواهد شد تا در صورت سهمیه‌بندی بنزین تاکسی‌های اینترنتی براساس کیلومتر بر مسافت را در نظر بگیرند.(منبع:ماهنامه پیوست)

جمع‌بندی و قضاوت در این خصوص را به مخاطبان هفته‌نامه واگذار می‌کنیم.

(منبع:عصرارتباط)

در همین رابطه: رانت ۲ تاکسی اینترنتی برای گرفتن بنزین یارانه‌ای/ تکلیف بقیه مشخص نیست

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">