ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

یوتیوب پلتفرم اول گیمرهای ایرانی است

| سه شنبه, ۲۳ آبان ۱۴۰۲، ۱۲:۰۹ ب.ظ | ۰ نظر

مرکز تحقیقات بازی‌های دیجیتال (دایرک) و بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد که یوتیوب محبوب‌ترین پلتفرم در بین گیمرهای ایرانی برای تماشای استریم بازی‌هاست.

بازار بازی‌های موبایلی یک صنعت به سرعت درحال‌رشد است که انتظار می‌رود در سال‌های آینده به رشد خود ادامه دهد. در این میان مرکز تحقیقات بازی‌های دیجیتال (دایرک) و بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد که یوتیوب محبوب‌ترین پلتفرم در بین گیمرهای ایرانی برای تماشای استریم بازی‌هاست.
مصرف بازی‌های دیجیتال یکی از مهم‌ترین مصارف محصولات فرهنگی در جامعه است که تحلیل آن، مسیر اقتصادی نوع صرف جامعه را برای سیاست‌گذاران حوزه فرهنگی مشخص می‌کند.

عربستان سعودی به عنوان بخشی از استراتژی خود برای تنوع‌دادن به اقتصادش و دور‌شدن از نفت، از طریق صندوق سرمایه‌گذاری عمومی خود می‌خواهد به یک بازیگر بزرگ در بازار جهانی 184 میلیارد دلاری بازی تبدیل شود؛ Savvy Games Group که شرکت زیرمجموعه صندوق عربستان محسوب می‌شود، پس از تمرکز اولیه بر صنعت ورزش‌های الکترونیک که با مشکل مواجه شده، اکنون به‌دنبال توسعه، انتشار و خرید بازی‌های سطح بالا و حمایت از صنعت بازی در ریاض است. عربستان سعودی درزمینه توسعه بازی‌های جهانی تقریباً هیچ کارنامه‌ای ندارد.

بااین‌حال، افزایش سریع جمعیت گیمرهای این شرکت باعث شد تا وارد، یکی از مدیران سابق الکترونیک آرتز، اکتیویژن و مایکروسافت به ریاض نقل مکان کند تا رهبری Savvy را بر عهده بگیرد. در ایران نیز از سال 1389 تا 1400 تعداد کل گیمرهای ایرانی با نرخ رشد ترکیبی سالانه برابر با 7 درصد افزایش داشته است.

این رشد در سال‌های اول دهه 1390 بیشتر بوده که دلیل اصلی آن در این سال‌ها رشد بازی‌های موبایلی و افزایش ضریب نفوذ اینترنت و دسترسی گسترده‌تر به موبایل و اینترنت بوده است. مرکز تحقیقات بازی‌های دیجیتال (دایرک) و بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در تازه‌ترین گزارش خود مبنی بر پیمایش ملی مصرف بازی‌های موبایلی در ایران، به آمار جالب‌توجهی از موبایل گیمینگ در کشور دست یافته‌اند.

در این گزارش آمده است که نزدیک به ۳۳ میلیون گیمر موبایل در ایران وجود دارد و ۹۶ درصد گیمرهای کشور اعلام کرده‌اند که از موبایل به عنوان پلتفرم بازی خود استفاده می‌کنند. ۲۲ درصد این جمعیت نیز از یوتوب برای تماشای بازی استریمرها استفاده می‌کنند و پلتفرم‌های بومی نظیر آپارات سهم ۱۸ درصدی در اختیار دارند. این مرکز سه دسته از بازیکنان را شناسایی کرده که شامل بازیکنان مصمم، بازیکنان علاقه‌مند و بازیکنان حرفه‌ای است. در این بین تنها ۱۱.۵ درصد گیمرهای حرفه‌ای جزو گیمرهای موبایل هستند.

درواقع بازیکنان علاقه‌مند به دنیای ویدیوگیم بیشترین سهم را در بین جامعه آماری موبایل گیمینگ در ایران دارند. جوانان بیشترین گیمرهای موبایلی کشور را تشکیل می‌دهند و افراد میانسال کمترین این جامعه هستند. خردسالان نیز سهم اندکی دارند و این موضوع احتمالاً به‌دلیل این است که این قشر دسترسی به کنسول و رایانه‌های شخصی ندارد.

 

    میانگین سن بازیکنان موبایلی بالا رفته است

بررسی میانگین سنی بازیکنان موبایلی در سال‌های اخیر نشان از افزایش این شاخص در بین بازیکنان ایرانی دارد، تا جایی که این عدد از سن 21 سال در سال 1394 به سن 25 سال در نتایج آخرین پیمایش 1400 افزایش یافته است.

علاوه‌براین، بالارفتن این عدد می‌تواند نشان از استقبال از بازی‌ها به عنوان یک سرگرمی در بین گروه‌های سنی بالاتر باشد.

این مرکز تحقیق بیشتری در مورد سن گیمرهای موبایل در کشور انجام داده و به این نتیجه رسیده است که بازیکنان شهرنشین سن بیشتری نسبت به بازیکنان روستانشین دارند. جوانان روستایی که به‌سمت موبایل گیمینگ می‌آیند میانگین سنی ۲۳ سال دارند و می‌توان این برداشت را داشت که این صنعت در روستاها به یک کالای مصرف فرهنگی جدید تبدیل شده است.

بررسی توزیع بازیکنان موبایلی براساس محل سکونت نیز نشان می‌دهد که بازیکنان مرکزنشین بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داده‌اند. البته باید توجه داشت که یکی از دلایل این موضوع، فراوانی بیشتر افراد مرکزنشین نسبت به سایر گروه‌ها بوده است.

موبایل گیمینگ همچنین بیشترین نرخ نفوذ (بیش از ۹۹ درصد) را در بین مناطق روستایی داشته‌ و کمترین میزان نرخ نفوذ نیز مربوط به مناطق مرکزنشین بوده است. ذکر این نکته الزامیست که مقصود از نرخ نفوذ در این گزارش میزان پراکندگی مصرف پلتفرم‌ها در میان بازیکنان است.

 

   یزد، مرکزی و تهران کمترین گیمر کشور را دارند

براساس این گزارش، استان‌های بوشهر، لرستان، قزوین و خراسان جنوبی بیشترین تعداد موبایل-گیمرهای کشور را دارند و استان یزد، مرکزی و تهران کمترین تعداد را در ایران به خود اختصاص داده‌اند. نسبت بازیکنان موبایلی خانم نسبت به آقایان نیز بیشتر است؛ هرچند باید توجه داشت که براساس آمارهای مختلف کشور، به‌طور کلی گیمرهای مرد بیشتر از گیمرهای زن هستند.

بازیکنان موبایلی حداقل 1 ساعت در هفته بازی می‌کنند. علاوه‌براین، باید توجه داشت که این بازیکنان به‌طور میانگین 71 دقیقه در روز تنها با پلتفرم موبایل بازی می‌کنند. وضعیت ابزارهای بازی در بین بازیکنان موبایلی نشان می‌دهد که 95.8 درصد بازیکنان از گوشی هوشمند و 13.6 درصد از تبلت استفاده می‌کنند. همچنین وضعیت پلتفرم‌های بازی نشان می‌دهد که 67 درصد از بازیکنان موبایلی تنها با یک پلتفرم بازی می‌کنند. این گزارش می‌افزاید که در بین بازیکنان موبایلی بالغ بر 56 درصد آنها به‌صورت برخط (آنلاین) بازی‌ها را تجربه می‌کنند.

 

یوتیوب محبوب‌ترین پلتفرم استریمینگ  در ایران

این گزارش درباره وضعیت استریم بازی‌های ویدیویی نیز اطلاعات جالب‌توجهی منتشر کرده است. ۵۲ درصد موبایل-گیمرها دوست دارند که به تماشای استریم بازی توسط دیگران مشغول شوند و ۱۷ درصد از این جامعه این کار را توسط پلتفرم‌های داخلی نظیر آپارات انجام می‌دهند.

۲۲ درصد این جمعیت استریمینگ‌ها را از طریق یوتوب تماشا می‌کنند و ۴۱ درصد به‌صورت حضوری به تماشای بازی دیگران می‌پردازند. پلتفرم فیلترشده توییچ نیز سهم تقریباً ۳ درصدی در اختیار دارد.

۱۰ درصد از گیمرهای ایرانی از بازی‌ها خرید می‌کنند و اگر این سهم را برای تمامی گیمرهای ایرانی بسنجیم، به رقم ۲۳ درصد می‌رسیم.

بازی‌های معمایی-فکری محبوب‌ترین بازی در بین گیمرهای موبایلی ایرانی هستند و پس از آن ژانرهای بتل رویال، تفننی (امتیازی)، استراتژی و ورزشی قرار دارد. «کال آف دیوتی» محبوب‌ترین بازی در بین گیمرهای ایرانی است و پس از آن بازی‌ «کلش آف کلنز» در بین بازیکنان ایرانی محبوب است.

بازار بازی‌های موبایلی یک صنعت به سرعت درحال‌رشد است که انتظار می‌رود در سال‌های آینده به رشد خود ادامه دهد. با افزایش تعداد کاربران گوشی‌های هوشمند، ظهور فناوری‌های جدید مانند بازی‌های ابری و واقعیت افزوده، بازی‌های موبایلی به شکل محبوبی از سرگرمی در سراسر جهان تبدیل شده است. به‌طور کلی می‌توان گفت که آینده بازی‌های موبایلی درخشان و رو‌به‌رشد به‌نظر می‌رسد. (منبع:تعادل)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">