ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

25درصد پرونده‌های قضایی مربوط به فضای مجازی است

| دوشنبه, ۱۱ شهریور ۱۳۹۸، ۰۵:۳۰ ب.ظ | ۰ نظر

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس گفت: امروز از طرف وزارت ارتباطات، سطح دسترسی افراد به فضای مجازی تفکیک نشده و احراز هویت افراد به عنوان وظیفه وزارت ارتباطات صورت نمی‌گیرد.

به گزارش خانه ملت، نصرالله پژمانفردر نشست علنی نوبت عصر امروز (دوشنبه، 11 شهریورماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی سوال خود از وزیر ارتباطات گفت: باید در جامعه برای مردم اختیاراتی را قرار بدهیم تا بتوانند از فضای مجازی و خدمات استفاده کنند؛ در شرایطی قرار داریم که بسیاری از افراد برای ورود به فضای مجازی باید از VPN و فیلترشکن استفاده کنند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سطح دسترسی افراد باید مشخص و احراز هویت صورت گیرد، ادامه داد: امروز از طرف وزارت ارتباطات، سطح دسترسی افراد به فضای مجازی تفکیک نشده و احراز هویت افراد به عنوان وظیفه وزارت ارتباطات صورت نمی‌گیرد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بین 500 هزار تا دو میلیون سیم کارت مجهول داریم که مخاطب آنها مشخص نیست و یا برای اتباع صادر شده‌اند، تصریح کرد: اقدامات حداقلی صورت گرفته شده در این زمینه از بروز مشکلات جلوگیری نمی‌کند، در کشور عراق سیم کارت اتباع دارای مدت زمان و امکانات محدود و مشخص است اما در کشور ما سیم کارتی که برای ایرانیان صادر می‌شود، برای اتباع خارجی نیز صادر می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به اینکه در دنیا همه افراد حق دارند از فضای مجازی استفاده کنند و کسی حق ایجاد محدودیت ندارد، ادامه داد: در گذشته پسورد به معنای کد شناسایی افراد بود و این موضوع در ذیل شبکه ملی ارتباطات به عنوان یکی از تکالیف آمده است.

وی با تأکید بر اینکه امروز با فضای مجاز ناامن مواجه هستیم، عنوان کرد: وزارت ارتباطات باید هویت افرادی که قصد ایجاد اثر فضای مجازی دارند را مشخص کند، فردی 300 سیم کارت استفاده نشده از رایتل دریافت کرده و مشخص نیست چه کسی به او مجوز داده است.

پژمانفر در پایان با تأکید بر اینکه چرا فضا و سطح دسترسی یک کودک با استاد دانشگاه یکسان است، خاطر نشان کرد: بیش از 25 درصد پرونده‌های موجود در قوه قضائیه مربوط به فضای مجازی هستند که حدود 80 درصد آن به دلیل عدم احراز هویت افراد در فضای مجازی صورت می‌گیرد.

در پایان نمایندگان مجلس از توضیحات وزیر ارتباطات قانع شدند.

 

توضیحات وزیر ارتباطات

 

اعتراض دو نماینده درباره‌ طرح سوال زودهنگام نماینده مشهد از وزیر ارتباطات

دو نماینده مجلس شورای اسلامی با انتقاد از طرح سوال زودهنگام نماینده مشهد از وزیر ارتباطات در صحن علنی مجلس گفتند که برخی سوالات نمایندگان از وزرا تا یک سال و نیم در نوبت طرح در صحن علنی می ماند.

به گزارش ایسنا حجت الاسلام عبدالحمید خدری در تذکری مستند به بند ۴ ماده ۲۰۷ آیین نامه داخلی مجلس گفت: بیش از ۱۰۰ سوال نمایندگان در نوبت صحن علنی است در حالی که سوال آقای پژمان فر ششم مرداد ماه امسال اعلام وصول و امروز مطرح شده است. برخی از نمایندگان یک سال و نیم است که در نوبت طرح سوال هستند.

علی اصغر یوسف‌نژاد عضو هیات رییسه مجلس در این باره گفت: ما بر اساس آیین نامه مجلس عمل کردیم و نمایندگانی که کمتر سوال کردند یا هیچ سوالی نداشتند در اولویت قرار می‌گیرند. آقای پژمان فر هم از چند سوال دیگر خود انصراف داده و هیات رئیسه نیز طبق آیین نامه عمل کرده است.

مصطفی کواکبیان نیز در تذکر مشابهی گفت: سوال آقای پژمان فر کمتر از یک ماه پیش در کمیسیون امنیت مطرح شده بود چطور امروز در دستور کار قرار گرفته است. من یک سال و نیم است که از آقای رحمانی فضلی سوال کردم اما نوبت طرح سوالم نشده است.

وی در تذکر دیگری گفت: برخی از عزیزان طوری حرف می‌زنند که توهین به همه مجلس است و می‌خواهند مجلس را ضعیف نشان دهند. می‌گویند اگر فردا اظهار نظری کنیم ما را دستگیر می‌کنند. آن را که پاک است از محاسبه چه باک است. ما چرا با دست خود مجلس را تضعیف می‌کنیم.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">